Vil unngå økt overvåkning

Venstres Inge Solli møter for Borghild Tenden i Stortinget denne uken. I den forbindelse har han engasjert seg i kampen mot overvåkningssamfunnet. – Jeg håper at datalagringsdirektivet blir annulert og at man slipper å innføre et system for storstillt overvåkning, sier Solli.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Inge Solli er kritisk til mer overvåkning.

Stortinget behandlet i går et forslag fra Fremskrittspartiet om å legge eventuelle lovendringer som følg av datalagringsdirektivet frem for Stortinget. -Venstre vil heller vente med håp om at direktivet kan bli annulert, sier Solli.

– Datalagringsdirektivet er en trussel mot personvernet. Innføring av direktivet vil innebære lagring av opplysninger om folks e-postkontakt, telefonkontakt og internettbruk til bruk for politiet. Venstre er skeptiske til dette, og ber regjeringen sette saken på vent, uttaler Inge Hallgeir Solli fra Venstre.

Irland har gått til søksmål mot EU for å få annullert direktivet. Irland viser til at direktivets begrunnelse er kriminalitetsbekjempelse, og at det ikke kan hjemles i artikkel 95 eller andre bestemmelser i EF-traktaten, som jo knytter direktivet opp mot Norge gjennom EØS-avtalen.

Venstre sier nei til datalagringsdirektivet.

– Venstre er skuffet over regjeringspartiene som i innstillingen velger taushet, framfor å slutte seg til Venstres skepsis til datalagringsdirektivet. Venstre vil derfor oppfordre regjeringen til å avvente resultatet av søksmålet fra Irland før man tar stilling til veien. Dommen kan avklare norske myndigheters handlingsrom for å si nei til hele eller deler av direktivet. Direktivet kan også bli annullert, legger en optimistisk Solli til.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**