Kopierer Venstres lærerløft, men ikke godt nok

I dag la Regjeringen frem den bebudede stortingsmeldingen om kvalitet i skolen.
– Solhjell kopierer et stykke på vei Venstres lærerløft, men går ikke langt nok, mener Venstres skolepolitiske talsmann Odd Einar Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Dørum viser til at Venstre gjennom flere forslag i Stortinget har foreslått å innføre systematisk videreutdanning for lærere, senest i forbindelse med forslaget om et lærerløft som ble nedstemt av regjeringspartiene i vår.

Venstre går lengre
– Venstres forslag går lengre enn det Regjeringen nå tar til orde for, blant annet ved at vi sier at kompetanseheving skal være både en rett og en plikt for alle lærere med jevne mellomrom — ikke bare "et gitt antall" lærere innenfor "målrettede fagområder". Når det er sagt er jeg glad for at Regjeringen endelig synes å innse viktigheten å få på plass en systematisk videreutdanning for lærere, sier Dørum.

– En bred og systematisk innsats på dette området er avgjørende for å bygge status for læreryrket, understreker Dørum.

Svakt fokus på rekruttering

 - Regjeringen har for lite fokus på lærerrekruttering, mener Venstres Odd Einar Dørum.

– Regjeringen har for lite fokus på lærerrekruttering, mener Venstres Odd Einar Dørum.
Foto: Frode Fjeldstad

– Jeg er forundret over at man ikke i større grad tar opp de store rekrutteringsutfordringene norsk skole står ovenfor. Økt lærertetthet på de laveste trinnene fra neste år er ikke nok for å kompensere for lærermangelen i skolen som helhet de kommende årene, og særlig ikke når de rødgrønne utvider skoledagen allerede fra høsten 2008, sier Dørum.

-Det haster å gjøre noe med lærerrekrutteringen, og da nytter det ikke å skyve på utgiftene til etter valget i 2009, understreker Dørum.

– Det er for øvrig et paradoks at kunnskapsministeren legger frem denne meldinga samme dag som regjeringspartiene sier nei til Venstres forslag i revidert nasjonalbudsjett om å bevilge 200 mill. kroner til nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre tilstrekkelig mange lærere i grunn- og videregående skole, sier Dørum.

Fagkrav for å undervise

– Meldingen følger godt opp det Venstre har sagt om skoleledelse og viktigheten av tidlig innsats og kartlegging, men jeg er skuffet over at kunnskapsministeren ikke er tydeligere med hensyn til å stille konkrete fagkrav for å undervise på alle fag og alle trinn. Det handler om å sette ambisjoner for norsk skole, og vil være svært viktig både med tanke på innretning av videreutdanningen og den nye lærerutdanningen, avslutter Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**