Kontrollutvalgets rapport til kommunestyret

Kontrollutvalgets rapport av 10.mars 2008 vil bli lagt fram i et ekstraordinært kommunestyremøte den 25. juni. Dette etter et forslag fra SV’s Knut Wang.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I følge kontrollutvalget i Alstahaug kommune avleverte de en rapport den 10.mars om det de kaller for kritikkverdige forhold i kommunen. Rapporten ble levert administrasjonssjefen og ordfører. Etter å ha blitt innkaldt av kontrollutvalget til et orienteringsmøte den 10.juni, ble undertegnede gjort kjent med at det var utarbeidet en rapport. På bakgrunn av de opplysningene jeg mottok av kontrollutvalget, valgte jeg i kommunestyremøtet den 12.juni å stille ordfører Stig Sørra spørsmål om bakgrunnen for at han ikke ønsket å presentere rapporten for kommunestyret, 3 måneder etter at den ble avlevert. Sørra informerte da om et brev han skrev til kontrollutvalget, hvor han ba om å få avklart enkelte tolkninger i rapporten. I følge Sørra har han ennå ikke mottatt svar på brevet, og han anså derfor ikke rapporten som ferdigbehandlet av kontrollutvalget. Dermed var den heller ikke klar til å legges fram for kommunestyret, mente Sørra.

Slik jeg ser det skal kontrollutvalget, som et forvaltningsorgan, forholde seg til forvaltningslovens bestemmelser. Uavhengig av spørsmålenes karakter skulle ordfører Sørra ha fått svar på sin henvendelse (§11a). Om enn bare en enkel linje som: "Vi har avlevert rapporten og anser den som ferdigbehandlet, og av den grunn ønsker vi ikke å svare på ordførerens spørsmål".

På den andre siden stiller jeg også et stort spørsmålstegn ved om det er riktig av ordfører Sørra å gå inn å vurdere innholdet i selve rapporten og be om en del avklaringer. Selv om det etter ordførerens mening var feilaktige/ukorrekte opplysninger i rapporten. En ordfører skal ikke drive å "rette på" kontrollutvalgets arbeid før den er framlagt for kommunestyret. Ordføreren kan derimot sørge for å komme med tilleggskommentarer til rapporten når den legges fram for kommunestyret.

Kontrollutvalg er et av svært få politiske utvalg som er lovpålagt. Dette kan sees på som et uttrykk for hvor viktig rolle et kontrollutvalg har i det kommunale systemet. Kontrollutvalget er kommunestyret sitt eget redskap for å sikre at den kommunale virksomheten skjer i tråd med gjeldende lover og regler, kommunale planer og vedtak. Siden kontrollutvalget er kommunestyrets eget kontrollorgan, skal kontrollutvalget rapportere direkte til kommunestyret. Dette står nedfelt i kommunelovens § 77. Med andre ord. Kontrollutvalget er ikke underlagt andre organer i kommunen, og ingen kan eller skal forhindre kontrollutvalget i å rapportere direkte til kommunestyret. Ingen har av den grunn heller ikke myndighet til å få endre på en rapport som skal direkte til kommunestyret når den er ferdig utarbeidet av kontrollutvalget. Og for ordens skyld. Det er kontrollutvalget som vurderer om kontrollutvalgets rapport er ferdig utarbeidet og klar for å legges fram for kommunestyret.

Et grunnleggende prinsipp for at et lokaldemokrati skal fungere, er at kommunen sin virksomhet følger de lover og regler som vi er pålagt å følge. Disse lovene og reglene er blitt vedtatt, nettopp for å sikre det lokale demokratiet. Innbyggernes tillit til kommunens folkevalgte er også en forutsetning for lokaldemokratiet. Denne tilliten svekkes når kommunen og de folkevalgte ikke følger de lover og regler de er blitt pålagt. Det er derfor Venstre, som et liberalt parti, står i spissen for offentlighet, åpenhet og redelighet i forvaltningen. Det var derfor også viktig for Venstre å støtte SV’s forslag om at rapporten skulle legges fram på et ekstraordinært kommunestyremøte den 25.juni.

Hanne Nora Nilssen
Alstahaug Venstre