Har vi glemt at barnehagene trenger innhold?

“Det viktigste for å gi barna våre et godt tilbud i barnehagen, er at vi har kompetente voksne der. En barnehage uten førskolelærere er ikke en barnehage – det er oppbevaring av barn.” – skriver Kari Haugland i Aften 11/6.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Barnelek

Foto: Knut Haugland

Det viktigste for å gi barna våre et godt tilbud i barnehagen, er at vi har kompetente voksne der. En barnehage uten førskolelærere er ikke en barnehage – det er oppbevaring av barn. I Aften 30/5 kunne vi lese at Søndre Nordstrand har den dårligste dekningen av førskolelærere i Oslo. Av 99 pedagogiske ledere er det kun 57 som har godkjent utdanning i bydelen. Dette gjør meg svært bekymret – og som bydelspolitiker blir jeg flau. Har vi glemt å fylle barnehagene med innhold når vi har strevd etter full barnehagedekning? Når vi samtidig vet at etterspørselen etter førskolelærere er rekordstor, og at bydelen er den som gir førskolelærerne dårligst lønn i Oslo – gir det lite håp om snarlig bedring. Jeg ønsker å gi barna våre et godt barnehagetilbud. Da trenger vi flere førskolelærere i vår bydel. Venstre vil i neste BU-møte be bydelsdirektøren om å utarbeide en plan for hvordan bydelen skal rekruttere og beholde førskolelærere. Jeg tror ikke vi kommer utenom høyere lønn. I tillegg vil Venstre at de pedagogiske lederne som mangler formell utdanning skal få tilbud om dette gjennom bydelen. Ressurser til dette må inn i neste års budsjett. Om tre år vil jeg ikke være flau over førskolelærerdekningen vår – da vil jeg være stolt!

Kari O. Haugland, gruppeleder Søndre Nordstrand Venstre.

Dette leserinnlegget sto på trykk i Aften den 11/6-08.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**