Førskolelærerdekningen i Søndre Nordstrand

Vår bydel har den dårligste dekningen av førskolelærere i Oslo. Dette ønsker Søndre Nordstrand Venstre å gjøre noe med. Derfor fremmet vi en sak til behandling i BU i juni. Saken ble behandlet av kultur- og oppvekstkomiteen, men der ble den utsatt for behandling i august/september.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Forslag fra Søndre Nordstrand Venstre:

Bakgrunn:
De kommunale barnehagene i Søndre Nordstrand har den laveste dekningen av førskolelærere i Oslo. I 2007 hadde bare 57 av 99 pedagogiske ledere godkjent utdanning. Samtidig er bydelen en av tre bydeler med lavest lønn i Oslo. Ullern bydel har de siste årene økt lønnen til førskolelærerne, og har dermed også oppnådd den høyeste dekningen av førskolelærere i Oslo. Statistikken viser en klar sammenheng mellom lønnsnivå og førskolelærerdekning. Imidlertid er etterspørselen etter førskolelærere stor, og det utdannes for få førskolelærere i forhold til etterspørselen. Vi må derfor også se etter andre muligheter til å få bedre førskolelærerdekning. En mulighet er å tilby assistenter og ufaglærte pedagogiske ledere formell utdanning som førskolelærere på deltid, med lønn. Dette prosjektet finnes allerede i Oslo, og er en god mulighet for å satse på det personellet vi allerede har.
For å beholde de førskolelærerne vi allerede har, må barnehagene i tillegg være et interessant sted å jobbe. Dette krever både faglig interessante arbeidsoppgaver, et godt fagmiljø og faglig påfyll. Førskolelærerne må gis tillit, ansvar og myndighet til å utforme det best mulige pedagogiske tilbudet for hvert enkelt barn.

Barn, kreativ, skole

Foto: Microsoft

Forslag til vedtak:
1. Bydelsdirektøren bes fremlegge en plan for hvordan bydelen skal rekruttere og beholde førskolelærere. (Dersom denne allerede finnes, bør den revideres, og status legges frem.)
2. Planen skal inneholde mål for førskolelærerdekning i årene som kommer. BU skal få statusrapport om førskolelærerdekningen minst en gang i året.
3. Planen skal redegjøre for lønnsnivået for førskolelærere i vår bydel sammenlignet med andre bydeler i Oslo, samt redegjøre for kostnadene ved å heve lønnen til førskolelærerne.
4. Planen skal redegjøre for muligheten for formell utdanning i førskolepedagogikk for assistenter, samt hvilke ressurser dette vil kreve av eventuell økt bemanning og kostnader for bydelen. Dersom bydelen allerede deltar på dette prosjektet, redegjøres det for antall deltakere fra vår bydel, samt for mulighetene for å øke innsatsen på dette feltet.
5. De ansattes organisasjoner skal få muligheten til å uttale seg i saken. Det skal legges spesiell vekt på førskolelærernes uttalelser.

Kari O. Haugland
Gruppeleder, Søndre Nordstrand Venstre

Forslaget ble trykket i Aften 11/6.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**