Venstre beklager nei til asylmottak på det sterkeste!

Formannskapet i Drammen tok desverre ikke hensyn til medmennesklighet eller nestekjærlighet, og sa nei til å hjelpe mennesker som desperat trenger vår hjelp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Omsorg, senior, helse

Foto: Microsoft

Vi må hjelpe de som trenger vår hjelp, og vi må hjelpe de på en verdig måte, sier gruppeleder i Drammen Venstre Asgeir Osnes. Han etterlyser mer medmennesklighet eller nestekjærlighet.

Norge er et av verdens rikeste land, og et av verdens beste land å bo i. Selvsagt er det mange ting som kan bli bedre, men sammenlignet med mange av verdens fattigere land bor vi i paradis. Vi har en unik mulighet til å hjelpe de som trenger det. Dette gjør at vi er moralsk forpliktet til å hjelpe så godt som vi kan. Dette er ikke fiender eller skumle vesener fra Mars. Dette er mennesker, dette er deg og meg!

Trafikk, rødt lys

Foto: Microsoft

Den aller største andelen flyktninger får hjelp i sine nærområdene av noen av de fattigste landene i verden. De har hjerterom og husrom, mens vi derimot…

Norge har hatt en lang tradisjon som en humanitær nasjon. Noen av våre nasjonalhelter er internasjonalt kjent for dette, for eksempel Nansen. Bør vi kaste alt dette på dør, bare fordi vi er oss selv nok og har mer penger enn vi klarer å bruke? Vi må se på en person som et menneske, selv om denne har en annen hudfarge, religion, kultur eller navn. Vi må se likhetene mellom oss selv og vedkommende, og sett deg inn i vedkommendes situasjon. Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg!

Nei til asylmottak.

Jeg håper interpellasjonen fra SVs Rune Kjeldsen til bystyremøtet 17. juni får en litt mer positiv behandling.

Asgeir Osnes

Foto: Claus Haals

Asgeir Osnes
Gruppeleder Drammen Venstre