Uadressert reklame – et miljøproblem

Tilsvar fra Geir Olav Knappe, leder i Namsos Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Flesteparten av husstandene i Namsos mottar årlig rundt 35 kg uadressert reklame. Bare produksjonen av papiret medfører utslipp av CO2 som er større enn utslippene fra bilparken i byen. Produksjon, distribusjon og avfallshåndtering av uønsket reklame er dessuten svært energi- og ressurskrevende. Og i tillegg må vi som innbyggere i kommunen gjennom renovasjonsavgiftene betale for å bli kvitt alt papiret. En speilvending av dagens reservasjonsordning vil bidra til å redusere søppelmengden og den enkeltes utgifter knyttet til renovasjon.

Namsos Venstre ønsker derfor å innføre en ordning som innebærer at kun de som faktisk ønsker slik reklame får dette i postkassa si. Det er et sunt prinsipp basert på at andre ikke skal invadere enkeltmenneskers privatliv og eiendom med søppel, uten å hente tillatelse på forhånd. Dessuten vil det bidra til å redusere søppelmengdene.

Dette er altså fremgangsmåten: Du setter et klistermerke av typen "Reklame – Ja takk" på postkassa di. Kan det bli enklere? De som ikke ønsker uadressert reklame trenger ikke å løfte en finger. Og du slipper i tillegg å håndtere den store mengden papir som etter hvert må i riktig søppelkasse.

Noen er uenige i at en slik ordning vil løse problemet. Informasjonssjef Pål Jakobsen i Posten Norge, region nord, hevdet den 6. juni at Namsos Venstres forslag om å speilvende dagens reservasjonsordning vil virke mot sin hensikt. Det er for meg en uforståelig påstand som neppe kan være tuftet på annet enn Postens sterke interesser innen distribusjon av søppel til landets postkasser. Posten tjener om lag 1,3 milliarder kroner årlig på distribusjon av uadressert reklame. Jakobsen hevder videre at Postens servicenivå er avhengig av inntektene fra reklame. Selvsagt skal Posten Norge ha et godt servicetilbud over hele landet. Venstre står fast på dette. Men det kan ikke baseres på miljøskadelig distribusjon av uønsket reklame. Hvis det viser seg at ordningen med "Ja-takk" går ut over postilbudet gjennom bortfall av postens inntekter må dette kompenseres med statlige overføringer slik at servicenivået består.

La folk selv bestemme. Ønsker du uadressert reklame, ja da skal du få det. Men la de som ikke ønsker at postakassa fyllles av uønskelig reklame slippe jobben med å adminstrere miljøskadelig og dyrt søppel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**