Skjermer skolen og de eldre fra kutt

Bystyret i Trondheim skal i dag behandle revidert budsjett for 2008. Venstre har sammen med Krf, Høyre og Frp laget et alternativ til rådmannens forslag, der vi i hovedsak skjermer skolen, eldre og veivedlikehold for store kutt. – For Venstre er det viktigst at vi nå ikke foretar kutt som går utover kvaliteten i skolen, sier gruppeleder Jon Gunnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Regnskapsrapporten etter 1. tertial viser en svært alvorlig økonomisk situasjon for Trondheim kommune. Denne situasjonen krever at kommunen tar i bruk alle nødvendige og tilgjengelige virkemidler for å få økonomien under kontroll.

Tavle

Samtidig er det viktig at vi skjermer de mest sårbare gruppene for kutt. Derfor vil ikke Venstre og de andre borgerlige partiene akseptere rådmannens forslag til kutt på kvalitet i skolen og tilpasset opplæring, og derfor ønsker vi heller ikke å øke egenandelene på trygghetsalarmer for de eldre. Vi er positive til at de rød-grønne i sitt forslag også skjermer disse områdene, men de har dessverre ikke funnet rom for å videreføre IKT-satsningen i skolen, eller til å øke elevantallet i Trondheim kommunale musikk- og kulturskole.

Ut fra trafikksikkerhetshensyn har vi også valgt å prioritere vedlikehold av vei, penger som i stor grad går til vintervedlikehold som brøyting og strøing. Dette har ikke de rød-grønne funnet rom for.

Under finner du forslaget fra de borgerlige partiene i sin helhet.

Forslag fra Venstre, Høyre, Krf og Frp:
Bystyret vedtar derfor følgende edringer i forhold til innstillingen:

Skolen er en av kommunens viktigste oppgaver, og vi står nå midt oppe i gjennomføringen av Kunnskapsløftet. Bystyret vedtar derfor ikke følgende av rådmannens forslag til kutt i opplæring og oppvekst (alle tall i millioner kroner):
Ikke redusere kvalitet i skolen og tilpasset opplæring 2,1
Ikke redusere tre undervisningstimer på 5.-7. trinn 2,5
Ikke redusere driftsmidler Kunnskapsløftet 2,7
Ikke kutte driftsutgifter IKT 1,5
Ikke stanse økningen i plasser i TKMK 1
Sum 9,8

Bystyret vil ikke redusere de eldres trygghet, og mener en økning i egenandelene for våre eldre vil ramme dem med dårligst råd hardest. Derfor vedtar bystyret ikke følgende av rådmannens forslag til kutt i helse og velferd:
Ikke redusere opptrapping hjemmetjenesten 2
Ikke innføre egenandel trygghetsalarm 3,7
Ikke øke egenbetaling mat hjemmeboende 0,2
Ikke øke egenbetaling praktisk bistand 0,5
Aktivitører på sykehjem beholdes 0,5
10 helsehusplasser på Nidarvoll kuttes ikke 1,5
Sum 8,4

Bystyret er sterkt bekymret for forfallet på veiene i kommunen, dårlige gater og veier går ut over både trivsel og fremkommelighet. Fungerende gatelys er viktig både for innbyggernes opplevde og reelle trygghet. Derfor vedtar ikke bystyret følgende forslag til kutt i vegområdet:
Ikke stanse refusjon gatelys 0,5
Opprettholde vedlikeholdsnivå 3,6
Ikke redusere driftsnivå 1
Sum 5,1

Behovet for helsetjenester for alvorlig syke barn har økt betydelig de senere år, en reduksjon i innsatsen for disse barna vil ramme noen av byens svakeste innbyggere. Rans- og voldsutviklingen i byen krever at kommunen setter inn tiltak for å forebygge videre økning av problemene. Bystyret vedtar derfor ikke forslaget om å kutte i denne satsingen.
Ikke redusere helsetjenester for alvorlig syke barn 1
Ikke kutt i innsats mot ungdomsvold 1,5
Sum 2,5

Videre vedtar bystyret følgende innsparinger:
Nedleggelse av vikartjenesten 1,5
Redsert kommunal reisevirksomhet 2
Det interne arbeidsmarkedet 1
Avvikling av trepartssamarbeidet 0,7
Omorganisering/effektivsering Byggservice 2
Stans i takstering av eiendom 3
Trondheim Parkering, økt uttak av overskudd 3
Utviklingstjenesten og kommunikasjonsenheten 1,8
Redusert ramme Analysesenteret 2,5
Økt effektivisering og effekt av konkurranseeksponering 5
Økt privat/frivillig drift SFO 1,5
Utsettelse av helseundersøkelsen 1,8
Sum 25,8

Det er behov for å gjøre mer gjennomgående grep i kommunens organisasjon for å sikre tilbudet til innbyggerne og en bærekraftig økonomisk situasjon i tiden fremover. Bystyret vedtar derfor følgende:

Gjennomgang av alt kommunalt eierskap. Rådmannen bes legge frem en sak med synliggjøring av mulighetene for nedsalg i alt kommunalt eierskap i fast eiendom og i selskaper, med fokus på potensialet for kapitalfrigjøring på kort og lang sikt.
– Innføring av konkurranseeksponering og utfordringsrett. Rådmannen bes redegjøre for hvordan kommunen kan hente gevinster på kort og lang sikt ved å åpne for konkurransestimulering av både kommunal tjenesteproduksjon og støttetjenester.
Privat drift av barnehager. Private barnehager drives generelt økonomisk mer effektivt enn kommunale barnehager, da de etter nasjonalt regelverk bare sikret 85 prosent av det tilskudd kommunale barnehager kan få. Samtidig viser undersøkelser at familienes tilfredshet er minst like god som i kommunale barnehager. Rådmannen bes derfor legge frem en sak hvor han drøfter det økonomiske potensialet som ligger i at de fleste, evt alle barnehagene, ble eiet og/eller drevet av private.
Frys i investeringer i nye barnehager. Overgangen fra våre midlertidige til permanente barnehager kan koste flere titalls millioner kroner. Det etableres en frystilstand. Inntil kommunen får kontroll på økonomien foretas det ikke investeringer i nye barnehager. Parallellt arbeides det med å få staten til å ta det fulle økonomiske ansvaret for at full barnehagedekning realiseres. Dette berører både tilskuddsstørrelsen og sikring av økonomisk likebehandling av offentlige og private barnehager.
Privat drift av SFO. Trondheim kommune har allerede gode erfaringer med å la frivillige organisasjoner ta ansvar for deler av SFO-tilbudet i kommunen. Dette tiltaket kan både bidra til å heve kvaliteten på tilbudet og til å holde kontroll på utgiftene.
Gjennomgang av alle kommunale innkjøpsordninger. Kommunen kjøper inn varer og tjenester for betydelige beløp, en reforhandling av avtalene vil kunne gi innsparinger av store beløp.
Gjennomgang av alle kommunens planlagte investeringer. Bystyret har vedtatt betydelige investeringer i årene fremover. Rådmannen bes utrede hvordan kostandene kan reduseres i hvert enkelt prosjekt, og om enkelte prosjekter kan utsettes eller stanses.
Legge ned vikartjenesten. Evaluringen av tjenesten viser at enhetene vil håndtere dette bedre og mer rasjonelt enn dagens organisering.
Utviklingen i antall ansatte. Rådmannen bes legge fremn en oversikt over utviklingen i antall ansatte i perioden 2003-2008 fordelt på sektorer, både i absolutte tall og prosentvis utvikling. I tillegg bes rådmannen legge frem en oversikt over utviklingen i kommunens interne arbeidsmarked og overtallighetsproblematikken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**