Interpellasjon

Interpellasjon om møteplass mellom innbyggere/ lag/ organisasjoner og politikere

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

I møte med innbyggere i kommunen i ulike sammenhenger får jeg tilbakemeldinger om at det er for stor avstand mellom politikere og innbyggere. Det er ingen normal kontakt mellom disse annet ved en generell åpenhet i møteaktiviteten for politikere. I disse fora har ikke innbyggere mulighet til å komme til orde. Det har også vært konkrete spørsmål om å gi Askøy FAU møte og talerett i utvalg for oppvekst og levekår. Dette vil fort kunne føre til at resurssterke lag og organisasjoner kommer nært politikere og at avstanden for de gruppene som ikke har sterke lag og organisasjoner blir enda større.

For at alle skal ha en lik mulighet til å bli hørt vil jeg be ordføreren innføre en prøveordning med en halv times “spørretime” før hvert kommunestyremøte. Da deltar alle gruppelederne for de partiene som er representert i kommunestyret, og vil høre på innbyggere, lag og organisasjoner hvor man vil kunne føre en åpen diskusjon.

Hilsen
Arild Raftevoll