Gratis inngang ved museer i Trondheim

I kveld skal bystyret behandle et forslag fra Venstre om å utrede gratis inngang ved museene i Trondheim. – Jeg er opptatt av at institusjoner som museer og biblioteker skal være tilgjengelige for alle, og at de skal bli brukt av så mange som mulig. Derfor ønsker vi å innføre gratis inngang ved museene i byen, sier forslagsstiller Guri Melby (bildet).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Guri Melby

– Billettprisene ved museene i Trondheim er ikke spesielt høye, men når man er nødt til å betale inngang er det nok mange som kvier seg for å besøke museene av rent praktiske årsaker, sier Melby. Forslaget om å utrede gratis museum ble enstemmig vedtatt i KIF-komiteen i mai, og Melby håper at alle partiene fortsatt støtter opp om saken når den nå skal opp til bystyrebehandling.

Forslaget får også støtte fra direktør ved Trondheim Kunstmuseum, Randi Lium:
– Erfaringer fra museer i andre byer og i utlandet viser at besøkstallet stiger mye når billetten tas bort, så jeg er svært positiv til dette initiativet. Lium legger videre vekt på at museene må få kompensert noe av de manglende billettinntektene, men er likevel sikker på at de vil ta inn noen av de tapte inntektene gjennom økt salg i kaféer og museumsbutikker.
– Et slikt tiltak trenger ikke nødvendigvis bli så kostbart, men det er klart at kommunen må være med på å betale litt for dette slik at gratis inngang ikke går utover kvaliteten på tilbudet, sier Melby.

Du kan lese mer om saken på NRKs nettsider.

Bakgrunn for saken
Museene har en svært viktig rolle når det gjelder forvaltning og formidling av kultur- og naturarven vår. De har ansvar for innsamling, dokumentasjon, forskning og kunnskapsformidling. Museene gir også opplevelse, rekreasjon, atspredelse og glede. Venstre er opptatt av at denne typen institusjoner, som forvalter viktige fellesgoder, skal være tilgjengelige for alle, og også at de skal bli brukt av så mange som mulig. Derfor ønsker vi å innføre gratis inngang ved flere av museene i byen. Dette tror vi kan gjøre at flere velger å dra på museum, men også at mange kommer tilbake til de samme utstillingene flere ganger.

Erfaringer fra andre steder
På Nasjonalmuseet, Historisk museum og det private Astrup Fearnley Museet i Oslo er det gratis å komme inn. Sistnevnte sluttet å ta inngangspenger i 2004, og besøket steg fra 40 000 i 2003 til 100 000 året etter.

I 2001 innførte Blairs regjering fri adgang ved alle statlige museer. Du kan altså gå gratis rundt i de enorme samlingene til Victoria and Albert Museum, Natural History Museum og The Imperial War Museum. Og verdens første moderne museum, British Museum, har helt siden 1759 vært gratis tilgjengelig for publikum.

I Sverige hadde de også et forsøk med gratis museum for noen år siden, og det førte til at besøkstallene økte med 152 prosent. Erfaringene derfra viste at særlig flere unge besøkte museene. Gratismuseer i Sverige har vært en suksess, men nå er det slutt. Fra 1. januar måtte svenskene igjen betale for å gå på Nationalmuseet, Moderna Museet, Naturhistorisk, Sjøhistorisk og Historisk museum. Dette til tross for at gratismuseer har lokket til seg store horder av publikummere. Året etter innføringen av gratis inngang, doblet blant annet Moderna Museet besøkstallet. Over 300 000 flere har besøkt museet de to siste årene.

Billettinntekter ved museer i Trondheim

Trondheim kunstmuseum

Hos de fleste museer i Trondheim representerer inntekter fra ordinært billettsalg en relativt beskjeden andel av de totale billettinntektene. For Trondheim Kunstmuseums del utgjør de årlige billettinntektene ca. 400 000 kr, for Vitenskapsmuseet er de mellom 100.000-200.000 kr, og for Nordenfjeldske kunstindustrimuseum var billettinntektene i fjor på rundt 350.000 kr. Et prøveprosjekt med gratis inngang på et eller flere av disse museene i sentrum trenger derfor ikke å bli alt for dyrt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**