Fikk nei til å styrke skolen

– Det er skuffende at fylkestinget ikke ville satse mer på rektorer og lærere for å gjøre skoletilbudet i Østfold bedre, sier gruppeleder Sindre W. Mork. Venstres forslag om å prioritere 10 mill til kvalitetsutvikling ble stemt ned.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Sindre Mork

Foto: Vidar Grundetjern

Gode rektorer og lærere er de viktigste enkeltårsaker til en god skole. Derfor prioriterer Venstre bedre rektorer og bedre lærere. Venstre vil prioritere lederopplæring for rektorer og undervisningsinspektører samt kompetanseutvikling til rådgivere og lærere.

– Det krever målrettet og langsiktig arbeid å skape en skole som gir elevene de beste muligheter til å realisere sine evner og interesser. Jeg er skuffet over at fylkestinget sa nei til å være med på en slik satsing, sier Mork.

Venstres forslag under behandlingen av økonomiplanen for 2009-2012:
"Det avsettes 10 mill til lederutvikling og kompetanseheving i skolen."

Midlene var tenkt fordelt som følger:
1 mill i 2009, 2 mill i 2010, 3 mill i 2011 og 4 mill i 2012.
Dette ble avvist av styringsflertallet, Ap, Sp, KrF, SV og Pp.

I tillegg foreslo Venstre en helhetlig vurdering av effektiviseringstiltakene i skolen som ligger i rådmannens forslag til økonomiplan. Forslaget er:
"I forbindelse med gjennomføring av effektiviseringstiltak i videregående opplæring vurderes det bruk av ekstern kompetanse som kan bistå med å synliggjøre ulike gevinster og konsekvenser av effektivisering innenfor sektoren."

Forslaget ble nedstemt av styringsflertallet med begrunnelsen om at det ikke var nødvendig å vurdere dette.

Andre forslag fra Venstre:
"Det avsettes 2 mill til å støtte et arbeid med et historisk senter for grunnloven i Østfold, i samarbeid med Spydeberg og Moss kommuner. Målet er å få dette på plass innen jubileet i 2014.
Det avsettes kr 100 000 i 2011 og 200 000 i 2012 (målet er 300 000 i 2013 og 400 000 i 2014 (totalt 1 mill)) til et fylkesspill for grunnlovsjubileet i 2014, i samarbeid med Spydeberg og Moss kommuner."

Disse forslagene ble nedstemt av styringsflertallet med den begrunnelse at dette arbeidet ble startet opp nå og ville dermed bli avklart underveis.

Venstre støttet for øvrig flertallets forslag på det planlagte science-senteret i Østfold:
"Det er et viktig mål å opprette et velutstyrt science-senter i Østfold. Finansieringen av dette bør avklares så snart som mulig og senest innen utgangen av 2008. Fylkeskommunen vil medvirke aktivt til å få finansieringen på plass, bl.a. ved å se på muligheter via selskaper der fylkeskommunen er stor eier."

For kommentarer:
Sindre Westerlund Mork