Kjærligheten må være fri!

Mange er skeptiske til den nye felles ekteskapsloven, som gir par av samme kjønn samme mulighet til å inngå ekteskap som andre, skriver Unge Venstreleder og bystyremedlem Anne Solsvik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Anne Solsvik

Foto: Jan Kløvstad

Det er ikke så rart, for i Norge har det vært vanlig med ekteskap mellom mann og kvinne. Slik det også har vært mange andre steder i verden. Homofili har vært tabubelagt og forbudt, en slik er det heldigvis ikke lengre.

Homofili har alltid eksistert, og er en naturlig legning hos mennesker. Alle er nok enige i at kjærlighet er fantastisk, og at forelskelse ikke er noe man styrer selv. Kjærlighet er vakkert uansett om den man har fått øynene opp for en som er høy eller lav, mørk eller lys eller av det samme eller motsatte kjønn.

Unge venstre tar det som en selvfølge at alle skal få lov til å forfølge kjærligheten på sin egen måte. For bare noen tiår siden var det utenkelig å finne kjærligheten på tvers av klasseskillene. Å nekte to som elsker hverandre å vise sin kjærlighet er noe av det verste man kan gjøre mot mennesker. De fleste av oss tar det i dag som en selvfølge at man skal få lov til å gifte seg med den man elsker. Norske kvinner og menn gifter seg med utkårede fra alle verdens hjørner. Unge Venstre er glad for at også de homofile endelig får den anledningen!

For Unge Venstre er det en selvfølge at homofile skal få leve sin live slik som de selv vil, akkurat som alle andre, og få forme trygge, gode familier basert på kjærlighet. Politikerne har ingen rett til å ta fra disse sine drømmer. Derfor støtter vi helhjertet opp om en ny ekteskapslov.

Anne Solsvik
Leder i Unge Venstre