Inntrykk og kommentar – Venstres landsmøte 2008

Karin Frøyd gir oss en stemningsrapport fra Venstrelandsmøtet. Vi får utdrag fra taler, politiske standpunkt, oversikt over de politiske uttalelsene og et innblikk i hvordan det er å være deltager på et landsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Inntrykk og kommentar – Venstres landsmøte 2008

Jeg var så heldig å få være delegat fra Vestfold på Venstres landsmøte 2008 på Sundvolden Hotel ved Hønefoss. Denne gangen var vi hele 8 utsendinger fra Vestfold inkl. fylkesleder Hallstein Bast. Larvik var godt representert idet Tone M. Anderssen også deltok.

Landsmøtet startet midt på fredagen den 11. april og varte til utpå ettermiddagen søndagen 13. april.

Det er alltid knyttet stor spenning til landsmøteåpningen. Pressen er på plass og stiller med sine fremste reportere. Alle venter på det store høydepunktet landsmøtetalen fra partilederen. Frisk og opplagt møtte Lars Sponheim en fullsatt landsmøtesal med 218 delegater og over 100 øvrige tilhørere. Et godt valg og vekst i antall medlemmer gjorde dette landsmøtet til en av de største i moderne tid for Venstre.
– Vi skal ikke vinne valget med mer penger til alt, eller lettvint retorikk om "enten mer fellesskap eller mer skattelette". Vi skal vinne valget med framtidstro, med sosialliberale verdier og moderne politiske løsninger, innledet Venstre-lederen. I innledningen sto også skole- og miljøpolitikk sentralt. Sponheim kom raskt inn på en av Venstres kjernesaker, miljø- og klimautfordringene. – Framtida kan ikke baseres på å kjøpe seg fri fra miljø- og klimautfordringene, men politisk vilje til å ta de nødvendige grepene her hjemme. Ikke om 5 år eller 10 år. Men nå. Det vil koste å legge om til en mer miljøvennlig livsstil, men dersom alle bidrar, så klarer vi det. – Derfor er det forstemmende å se at Fremskrittspartiet går til valg på å latterliggjøre klimatrusselen og å opponere mot FNs klimapanel. Men det viser med all tydelighet hvorfor det er så uaktuelt for Venstre å regjere sammen med Frp. Fordi vi står for helt andre holdninger i miljø- og klimapolitikken. Fordi vi står for helt andre holdninger i innvandrings- og integreringspolitikken. De holdningene framtidens generasjoner har krav på, poengterte han.

Sponheim pekte på at vi som samfunn og enkeltmennesker må være forberedt på at morgendagen blir annerledes enn gårsdagen. – Mens naturressurser har vært bærebjelken i norsk næringsutvikling, blir det mer og mer kunnskap som skal bære velstands- og velferdssamfunnet i framtiden. Framtiden skal ikke baseres på fossilkraft, men på hjernekraft.

– Kunnskap er nøkkelen til individuell frigjøring, sosial mobilitet og samfunnsmessig framgang. Kunnskap er grunnlaget for frihet, demokrati og integrering i fellesskapet. Det er derfor vi vil gjenreise læreren — selve nøkkelen til en god skole, sa Sponheim.

Hele talen kan dere for øvrig lese på Venstres hjemmeside www.venstre.no eller deler av den i medlemsavisa liberal.no. Det ble en langvarig applaus og hyllest til Sponheim etter talen. Det var tydelig å merke at han er mer populær enn noensinne. Han står trygt og sikkert som leder, det ga landsmøtet klart uttrykk for og det ble ytterligere forsterket under styrevalget dagen etter, idet han ble gjenvalgt til leder.

Generell debatt fulgte etter talen, og alltid er det leder av Venstrekvinnelaget og Unge Venstre som har ordet først. UV v/Anne Solsvik og Venstrekvinnelaget v/sin leder Torild Skogsholm hadde begge gode og velforberedte taler.

Deretter følger gjerne stortingsrepresentanter, fylkeslederne og delegatene i tur og orden de neste 3-4 timer, med ulikt innhold og varierende spontanitet. Slik var det denne gangen også. Ja, jeg sier denne gangen, fordi dette var 5. gangen som jeg har vært landsmøtedelegat. Først gangen var på Geilo i 1985, nettopp den helgen Norge vant Melodi Grand Prix for første gang med "La det swinge". Til stor jubel fikk vi nyheten like etter landsmøtemiddagen, kan jeg erindre.

Landsmøteprogrammet lørdag besto blant annet av lokale kunstneriske innslag, hilsningstaler fra inviterte gjester, politiske uttalelser, vedtektsendringer og valg. Her ble Tone M. Anderssen forøvrig innvalgt som 4. varamedlem som direktevalgt medlem av landsstyret. Til opplysning består landsstyret av sentralstyret, 19 fylkesledere og 6 landsmøtevalgte medlemmer.

På lørdagen var det også temadebatt med innledninger vedr. Det sosiale og liberale kunnskapssamfunnet 2020. Dyktige innledere var Jan Björklund, leder av Folkpartiet og Utbildningsminister samt Vigdis Ystad, professor ved Senter for Ibsenstudier og for ikke å glemme Odd Einar Dørum. Her var det mulighet å ta ordet for de som brant for skole, og det gjorde også landsmøtedebutant Hilmar Flatabø (leder Tønsberg Venstre).

På lørdagskvelden var det stor festmiddag med taler og overrekkelser. Olaf Thommessen gikk av som nestleder og forsamlingen fikk høre velvalgte og tildels improviserte takkens ord fra Sponheim. Dette avstedkom en meget spesiell responstale av Thommessen med en anekdote som faktisk kunne tolkes på flere måter når det gjaldt forholdet Sponheim/Thommessen. Presse og media grep dette begjærlig og la sitatene med bilder ut på nettsidene nokså umiddelbart.

På søndagen var det mer organisatoriske saker på dagsorden, så som årsmelding, regnskap og kontingent.

Temadebatten "Det sosiale og liberale kunnskapssamfunnet 2020" fortsatte på søndagen med undertitlene "Lågutsleppssamfunnet — er det verdt å leva i?" med innledning av Alvhild Hedstein, direktør og medlem av Lavutslippsutvalget. Øvrige innledere var "Hva vil gjøre oss lykkelege i 2020?" v/ Per Espen Stoknes, org. psykolog og førstelektor II, BI og "Slik kan hver og en bidra" v/Gunnar Kvassheim, leder av Energi- og miljøkomitéen på Stortinget

Plenumsdebatten var lang og ikke alltid like interessant, kan jeg minnes. Emnet var alvorlig og utfordrende nok, men det engasjerte faktisk ikke nok til at jeg tok ordet. Mulig det kom av at lørdagskvelden ble noe lang …

De politiske uttalelsene må jeg slett ikke glemme å nevne. Det var kommet inn hele 65 forslag til uttalelser. Disse ble gjenstand for vurderinger og nærmest utstemminger underveis, godt ledet an av en redaksjonskomite som jobbet dag og natt med redigeringer og fremleggelser. Den komitéen gjorde en kjempejobb og forenklet landsmøtebehandlingen betraktelig. Til slutt sto vi igjen med 9 politiske uttalelser. Venstre vedtok bl.a. uttalelser på skole-, miljø- og innvandringspolitikk:
Norge må bli et lavutslippssamfunn
Venstre krever en liberal innvandringspolitikk
Venstre prioriterer kunnskapssamfunnet
Trygg, verdig og forutsigbar omsorg
Nasjonalt løft for en mer moderne jernbane
Norge trenger flere småbedrifter
Fri tilgang til plikt- og rettighetsinformasjon
Venstre vil ha utvidet fokus i russlandspolitikken
Bekjempelse av vold og overgrep. Regjeringen må handle nå!

Møteledelsen denne gangen gjorde en framifrå jobb. Møtelederne var forholdsvis unge, men klartenkte og erfarne. Det var en sann fryd å følge med hvordan saker ble håndtert. Noen ganger under avstemningene kunne det nok gå vel fort i svingene, det var ikke rom for noe nøling og en skulle ha satt seg godt inn i sakene for å kunne stemme "riktig" enkelte ganger, følte jeg. Sekretariatet gjorde også sine saker meget bra, de hadde en stri tørn med å redigere og dele ut endringer til uttalelser blant annet.

Etter landsmøtet har gallup vist gode målinger for Venstre. Det kan tyde på at de politiske sakene og standpunktene og blesten om landsmøtet har nådd ut til folket rundt om. Landmøtet beviste for meg nok en gang at det er inspirerende og motiverende å møte så mange meningsfeller som står for det samme som en selv. Jeg unner virkelig flere av dere å være delegat et annet år, og om en ikke blir valgt til delegat, er det fullt mulig å delta som observatør.

Karin Frøyd

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**