Fremtiden er din – om du deltar

Takk til alle dere som tok sjansen og gav sin stemme til Risør Venstre ved kommunevalget 2007. Vi menere dere gjorde et godt valg og vi ser at valget allerede har gitt positive effekter og flere vil følge i løpet av valgperioden 2008 – 2011. “Fremtiden er din, om du deltar” sier leder i Risør Venstre, Jan Einar Henriksen og oppfordrer Venstres velgere og andre sympatisører til å bli mer aktive, bli medlemmer ogikke minst komme med politiske innspill om våre viktige tema.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

En sjanse er noe du tar, ikke får. Bli med i politisk arbeid du også

Tre års syklus
Kommunale budsjett skiller seg noe fra vår private økonomi, selv om vi alle må forholde oss til de midler vi har til vår rådighet.
I kommunal budsjettplanlegging har vi et tre årig perspektiv vi enkleste kan betegne som resultat-, planleggings- og gjennomføringsår. Dvs. at summen av det Risør kommune oppnådde eller utførte i 2006 dannet grunnlag for det vi planla og vedtok i 2007, og som nå gjennomføres i 2008. Tilsvarende er det resultatene fra 2007 som nå i 2008 danner grunnlaget for det vi ønsker skal skje i Risør kommune i 2009.

Vi politikere er dermed ferdig med vedtakene for årets drift, som det nå er opp til rådmannen å gjennomføre, og ikke minst rapportere tilbake til oss om hva han oppnår for de ressurser han har til disposisjon. Med ressurser mener vi i denne sammenheng de materielle, økonomiske og de personellmessige ressurser rådmannen forvalter.

Bli med på budsjettdugnad!
Som en konsekvens av dette må vi som politikere heve blikket og se fremover mot neste år, og ikke minst kommende fireårs periode. Derfor skulle vi i bystyets junimøte hatt en sak om økonomiplan for de neste fire årene samtidig som vi skulle gitt rådmannen en tilbakemelding om hvilke saker vi ønsker å prioritere fremover.

Risør Venstre har således allerede startet planlegging av 2009 budsjettet. Samtidig utfordrer vi alle våre velgere og sympatisører til å komme med ønsker og tanker om hva de vil vi skal fokusere på neste år og årene etter det. Det er gjennom politisk deltakelse at hver enkelt kan påvirke egen og andres hverdag i en positiv retning.

Bli derfor med Risør Venstre og delta aktivt i utformingen av morgendagens Risør. Fremtiden er din — om du deltar.

Det er skapt usikkerhet omkring våre innspill i budsjett for 2008, og nedenfor presenterer vi de forslag Risør Venstre fremmet i formannskapets møte 20.11.07 i anledning budsjettbehandlingen for 2008 (med budsjettbeløp i parantes):
1. Risør kommune etablerer en ny og moderne WEB side (Kr 60 000,-) Vedtatt med 4 mot 3 stemmer.
2. Tilskudd til Risør Akvarium økes (Kr. 100.000,-) Vedtatt med 5 mot 2 stemmer.
3. Leirskoletilbudet opprettholdes og midlene øremerkes til dette formål (kr. 365 000,-) Enstemmig vedtatt.
4. Det etableres stipendieordning for unge etablerere (kr. 100 000,-)
5. Etablering av alternative verksteder for unge kunstnere (75 000,-) Vedtatt med 4 mot 3 stemmer.
6. Formannskapet bes fremme egen sak om etablering av servocanlegg i tilknytning til gjestehavn. Enstemmig vedtatt.
7. Det avsettes midler til ferdigstilling av vann og renovasjon samt etablering av gang og sykkelsti/fortau mellom Hope skole og oppvekstsenter og Karolina. Ferdigstilles snarest mulig og senest i 2009 (kr. 1 000 000,-) Vedtatt med 4 mot 3 stemmer
8. Skolens fagrom oppgraderes snarest mulig og senest i 2009 (kr. 1 000 000,-) Vedtatt med 5 mot 2 stemmer)
9. Søndeled skole oppgraderes — spesielt med tanke på inneklima (kr. 4 000 000,-) Vedtatt med 6 mot 1 stemme
10. Data til lærere oppgraders, og HU for oppvekst og omsorg ferdigstiller en innstilling innen 1. juni 2008 og ordningen iverksettes senest i 2009 (kr. 2 000 000,-) Vedtatt med 4 mot 3 stemmer.

Punkt 1 og 5 falt ut i forhandlingene som fant sted i forbindelse med bystyrets behandling, men til gjengjeld fikk vi sammen med flertallet inn i overkant av 900 000 i økt tilskudd til Frydenborgsenteret og det var i seg selv langt viktigere. De øvrige punktene ble alle vedtatt i bystyrets budsjettmøte i desember 2007.

På Risør kommunes [eksternlink#www.risor.kommune.no]hjemmeside[/link] er alle innstillinger og vedtak tilgjengelig for alle.

Risør Venstres program kan dere lese på vår hjemmeside (i pdf format)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**