Trillemarkakommunene kan få 100 millioner – Sp svikter

Venstre, Høgre, Frp og KrF på Stortinget vil gi Sigdal, Rollag og Nore og Uvdal et næringsfond på 100 millioner kroner. – Per Olaf Lundteigen (Sp) sier til Drammens Tidende at han er enig i forslaget, men at han vil stemme mot det i Stortinget. Dette oser av dobbelmoral, sier varaordfører i Sigdal og fylkesvaraordfører i Buskerud Runolv Stegane (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Opposisjonen på Stortinget (V, H, Frp og KrF) vil gi det tre Trillemarkakommunene Sigdal, Rollag og Nore og Uvdal 100 millioner kroner til næringsfond som en erstatning for tap av varige verdier ved vern av Trillemarka.

Valgbilde

Foto: Knut Arne Jenssen

– Dette er svært bra, men det er et skår i gleden at Sp som ellers har stått på barrikadene for kommunene nå ser ut til å svikte. Og det er spesielt ille at Per Olaf Lundteigen, den fremste refseren av “statlige overgrep” mot kommunene tar halen mellom beina og løper fra sitt ansvar, sier varaordfører i Sigdal og i fylkeskommunen Runolv Stegane (Venstre). Lundteigen uttaler til Drammens Tidene i dag at han er enig i forslaget, men vil stemme mot det i Stortinget.

Stegane har vært en ivrig talsmann for å øke det varslede næringsfondet fra 30 millioner kroner, Regjeringens forslag, til 100 millioner kroner. Han har også tatt opp saken i fylkespolitikken i Buskerud og med Venstres stortingsgruppe.

– Det gleder meg at jeg her har fått full støtte fra egne partifeller med Lars Sponheim og Gunnar Kvassheim i spissen, og at de fire partiene i opposisjon har forhandla seg fram til felles standpunkt. Når Sp svikter i denne saken, har verken partiet eller Lundteigen noen troverdighet som talerør for distrikts-kommunene, sier Stegane.

Oppslag DT
Steganes siste initiativ om 100 millioner kroner til næringsfond