«Reklame ja takk»

Venstre ønsker at Hamar kommune skal bli en Ja takk-kommune. Det innebærer at dersom man ønsker uadressert reklame, må man merke postkassen sin med «ja takk»-merke. De som ikke har et merke, får ikke den slags i postkassen sin.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Norske husholdninger mottar mellom 40-50 kilo uadressert reklame i sine postkasser hvert år. Undersøkelser viser at bare to av ti faktisk ønsker reklamen, og det meste blir derfor båret rett fra postkassen til papiravfallet.

Venstres foreslår å speilvende dagens reservasjonsordning, slik at de som faktisk ønsker å motta uadressert reklame må sette opp et «reklame ja takk»-klistremerke på sin postkasse. Det skal dermed ikke lenger være nødvendig å benytte et «reklame nei takk»-klistremerke for å slippe å motta uønsket uadressert reklame.

I dag får husholdninger automatisk uadressert reklame i sine postkasser, med mindre man reserverer seg. Venstres forslag går således ut på å gjøre det motsatte til et prinsipp, nemlig at man kun mottar uadressert reklame hvis man aktivt ber om det ved å merke sin postkasse med «reklame ja takk».

Undersøkelser viser at en slik speilvending av regelverket vil gi en betydelig miljøgevinst, men det hevdes å være i strid med markedsføringsloven. Barne- og likestillingsdepartementet holder akkurat nå på med en gjennomgang av markedsføringsloven, og Venstre vil foreslå at kommunestyret henstiller til departementet om å foreslå en endring i markedsføringsloven som vil kunne tillate en speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.

Venstre vil påpeke at en slik omvendt reservasjonsordning vil kunne spare miljøet for store klimagassutslipp både forbundet med produksjon og transport av papiret.

Fra før har kommuner som Bergen, Oslo og Aurskog-Høland i Akershus vedtatt å innføre en speilvendt reservasjonsordning mot uadressert reklame. Den rødgrønne regjeringen, med Barne- og likestillingsdepartementet i spissen, har imidlertid så langt gått imot innføring av denne typen fornuftige miljøløsninger i forbindelse med arbeidet med den nye markedsføringsloven. I
høringsutkastet har ikke departementet lagt opp til noen speilvending av dagens ordning med innføring av en «reklame ja takk»-ordning til erstatning for gjeldende ordning. Tidligere barne- og likestillingsminister Osmundsen varslet tvert imot at
den nye markedsføringsloven vil forby kommuner å vedta slike fornuftige miljøløsninger som den blant annet Bergen kommune har gått inn for.

Venstre mener at hensynet til miljøet og forbrukerne må veie tyngre enn de økonomiske hensynene til posten og annonsørene. Dette er også et syn som har fått sterk støtte fra forbrukerombudet.

Hamar Venstre vil foreslå at Hamar kommune anmoder departementet om at de i sitt forslag til ny markedsføringslov som forventes fremlagt for Stortinget i vår, foreslår en lovendring som medfører en speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.

Dersom ny markedsføringslov ikke endres, bes ordføreren ta initiativ overfor regjeringen med sikte på en forsøksordning i Hamar, som innebærer at det etableres en speilvending av dagens reservasjonsordning mot uadressert reklame.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**