Krever rask saksbehandling

Bombingen av Laksevåg og Holen skole i Bergen var den største sivile enkeltkatastrofen under krigen, og krevde 193 menneskeliv. Det er vanskelig å forestille seg hva ofrene fra denne hendelsen har vært igjennom. Det at bombingen ble utført av allierte fly førte også til en taushet rundt denne saken etter krigen, en taushet som må ha vært en enorm påkjenning for ofrene å leve med.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

André N. Skjelstad er glad ofrene etter Laksevåg og Holen skole får ny behandling av sin krigskadeerstningssøknad.

Foto: Rune Kongsro

Glad for ny behandling
– Venstre er glad for at denne tragiske saken nå får en løsning ved at ofrene nå blir vurdert på nytt i forhold til å motta krigspensjon, sier Venstres medlem i arbeids- og sosialkomiteen André N. Skjeldstad.

Uvurderlig arbeid av Minneforeningen
Han påpeker at Rolf Andersen og Minneforeningen for Laksevåg og Holen skole har lagt ned et uvurderlig arbeid for å få fakta på bordet. Uten disse engasjerte personene hadde ikke politikerne vært klar over omfanget og lidelsene ofrene har vært utsatt for.

– I dagens Norge har vi heldigvis vært forskånet i 60 år fra krig, og det er derfor avgjørende at vi har et ydmykt perspektiv på denne saken, fortsetter han.

Venstre har forståelse for at fortidens kunnskaper om psykologiske skadevirkninger ikke strakk til etter krigen. Allikevel er det ikke et øyeblikk for tidlig at saken nå tas opp igjen, og Venstre forventer intet annet enn en meget rask saksbehandling fra NAVs side.

Psykisk helse

Foto: Microsoft

– Venstre er glad for statsråd Hanssens lovnader om at også hulebarna og de tvangsdeponerte i Finnmark og Nord-Troms får sin sak vurdert på nytt i forhold til erstatning for de forferdelige hendelsene disse menneskene opplevde under krigen, sier Skjelstad (V).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**