Kraftig kollektivsatsing med Venstre

I Venstres alternative forslag til revidert nasjonalbudsjett gis kollektivtrafikken et kraftig løft. Venstre har lagt inn merknader som bevilger midler til planlegging av bybanen på Nord-Jæren og øker midlene til belønningsordningen for kollektivtransport med 100 millioner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Rogaland fylkeskommune har sammen med kommunene på Nord-Jæren opprettet et prosjektkontor for å planlegge bybanen. Staten ble søkt om å bidra med 12 millioner, i tillegg til midlene kommunene selv har avsatt.

Venstre har i sin merknad til jernbanebudsjettet gitt tilskuddet til planlegging og prosjektering av bybanen på Nord-Jæren med ramme på 12 mill, i motsetning til samferdselsdepartementet som så langt ikke har ønsket å innvilge søknaden. — Nå arbeides det knallhardt på prosjektkontoret med å innfri d e partementets eget krav om en konseptvalgutredning for bybanen, da er det rart at ikke regjeringen bevilger sin del av planleggingsmidlene, sier Helge Solum Larsen, fylkesleder i Venstre og byutviklingspolitiker i Stavanger. -Statistikk viser at privatbiltrafikken på vegene bare øker, det eneste langsiktige løsningen på dette er bybanen som nytt transportsystem i storbyområdet. Han håper regjeringspartiene kan være med på å innfri bevilgningen, og viser til at utgiftene fra prosjektkontoret løper. -Hvis bybaneprosjektet skal være et spleiselag — bør nå staten ta sin del.

Venstre øker også midlene til belønningsordningen for kollektivtransporten. Da det ble bevilget til lokale prosjekter i 2008 ble summen til storbyområdet på Nord-Jæren redusert. Rogaland søkte om 55 millioner, men fikk bare 15 millioner. Det var en reduksjon fra 22 millioner i 2007.

-Regjeringen har forpliktet seg til øker midlene til belønningsordningen gjennom klimaforliket uten at vi har sett noe tendens i den retningen ennå. Venstres påplussing på ordningen vil sette vår region i stand til å prioritere kollektivtiltak på nivå med i fjor, sier Solum Larsen. Han er overrasket over regjeringens manglene satsing på klimatiltak i revidert budsjett. —Jeg ville trodd at de skulle besvare noe av det som det oppnådd enighet om i klimaforliket. Transportsektoren blir åpenbar for en nødvendig omlegging. Han viser til at sektoren har store utslipp av klimagasser og at det finnes forslag til tiltak som raskt ville kunne gi effekt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**