Containerhavn i Oslo politianmeldt på grunn av støy!

Støy på over 100 dB til alle døgnes tider. Det er grunnen til at 150 beboere på nedre Bækkelaget i Oslo har politianmeldt Oslo havn. Så vil spørsmålet være: Vil vi ha det slik i Drammen? Drammen Venstre sier nei!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Ved en containerhavn på Holmen vil langt flere enn 150, på begge sider av elva, oppleve det beboerne i Oslo nå reagerer mot. Slik støy er bortimot umulig å unngå når containerne skal stables, og det må de når båtene kommer inn. En havn har ikke kun åpent i kontortida. En båt som kommer inn på kvelden kan ikke vente til klokka 8 neste morgen med lossing eller lasting. Derfor blir det støy til alle døgnes tider, og 100 dB høres lang vei.

Drammen Havn

Foto: Claus Haals

Skal drammensere akseptere at Drammen igjen blir Norges største veikryss, og at Drammen skal bli senteret for godstrafikk for sør Norge? Forkjemperne for containerhavn på Holmen argumenterer med at dette er gods som skal til Drammensområdet. Javel? Hva er da vitsen med å ha en intermodalitet som skal ta gods fra båt til bane i Drammen. Sannheten er at skal en slik havn ha livets rett, må den betjene et område med en radius på en 50 til 60 mil. Det har også Drammen Havn skjønt selv. I sitt eget strategidokument står følgende:

“I Drammen knyttes de tre transportveiene sjø, jernbane og vei sammen på en unik
måte, som gjør at Drammen har et fortrinn i forhold til øvrige havner på Østlandet. Både jernbane
og vei er et knutepunkt mot Oslo og Trondheim i nord, Bergen i vest og Vestfold, Telemark
og Kristiansand i Sør. Ikke mange andre havner har en slik unik samferdselsmessig
beliggenhet, og samtidig arealer tilgjengelig for å utvikle effektive godshåndteringsløsninger.”

Drammen Venstre krever at vi fremover kan konsentrere seg om en fremtidsrettet utvikling av Drammen Havn som en stamnetts- og nisjehavn istedenfor å ødelegge store arealer i Drammen og Lier som vi trenger til nærings- og boligarealer.

Drammen Havn er en viktig del av Drammen by, og vi må jobbe videre for å utvikle havnen. Drammen ser ut til å få status som stamnettshavn og dette er meget positivt både med tanke på næringslivet i Drammen, men ikke minst ut i fra et miljøperspektiv. Om Drammen Havn gjør de riktige grepene vil havnen kunne blomstre som en nisjehavn med økning både på bilimport, stykkgods og bulktransport.

Drammen Venstre vil konsentrere Drammen Havn der det i dag er havnevirksomhet, og erstatte flateparkeringen av biler med arealintensive arbeidsplasser. Parkområdet som Drammen Havn skal anlegge mot Bragernesløpet kan således åpnes for Drammens innbyggere!

Les mer om problemene i Oslo på nrk.no her.

Asgeir Osnes

Foto: Asgeir Osnes

Asgeir Osnes
Gruppeleder Drammen Venstre