Venstre vil ha en ny ruspolitikk

Venstres forslag om en ny behandlingsenhet for rusmiddelbehandling ble behandlet i Stortinget på mandag. I den forbindelse ble det holdt en markering på Eidsvoll Plass, hvor interesseorganisasjoner og flere Stortingspolitikere fra Venstre deltok

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gunvald Ludvigsen under gårsdagens markering utenfor Stortinget.

Foto: Frode Fjeldstad

– Mange mennesker klarer ikke å takle hverdagen uten å ruse seg. Venstres utgangspunkt i rusmiddelbehandling, enten det gjelder alkohol eller narkotika, er at det er rusmiddelmisbruket som skal bekjempes, og ikke rusmiddelmisbrukerne sier Venstres helsepolitiske talsmann, Gunvald Ludvigsen.

Må prøve nye løsninger
– Situasjonen som har fått utvikle seg gjennom de siste to tiår, er en skandale. 3500 mennesker med rusproblemer står i kø for å få behandling, og vi er nødt til prøve nye løsninger, sier Ludvigsen. I fjor døde 244 mennesker av overdoser. Dette er et grusomt bevis på at noe er fundamentalt feil i dagens narkotikalovgivning og at noen nye grep må tas, sier Ludvigsen.

– For å få en mer helhetlig tjeneste foreslår Venstre derfor at utvalgte fastleger kan skrive ut subutex, et ny rusakuttmottak i hovedstadsområdet og en opptrappingsplan for rusfeltet. Les forslaget i sin helhet her.

Representanter fra Venstres Stortingsgruppe, proLAR, Foreningen for Human Narkotikapolitikk og Berge Liv deltok på en felles markering utenfor Stortinget mandag.

Foto: Frode Fjeldstad

Rigid LAR-system
LAR systemet er for rigid. Det er for mye A4 krav og det for en gruppe mennesker som absolutt ikke er A4! Mange års misbruk gjør ikke folk vennlig innstilt til rigide regler. I tillegg er LAR dyrt og det brukes svært mye penger på kontrolltiltak. Bare urinprøver koster mer enn 200 mill kroner.

– For Venstre er det viktig å understreke at man ikke bare kan måle kvalitet på at folk blir rusfrie. En bedret helsetilstand og livskvalitet på det stadiet du er på i rehabiliteringen er også viktig i rusomsorgen, fortsetter Ludvigsen

– Skal vi få en helhet i behandlingen må alle som vil ha behandling, få det. Og så må hjelpeapparatet løpe litt etter de som ikke er motivert. Og så må bolig, sosial relasjoner og et system rundt fungere. Medikamentell behandling erstatter ikke tapt utdannelse, tapt selvrespekt og fraværende sosialt nettverk.Vi har et system for legemiddelassistert behandling som er alt for rigid og hvor folk blir kastet ut i alt for stor grad, og de som kastes ut av køen er i alt for stor grad de som trenger hjelpen mest.

Ingen vidunderkur
– Metadon og subutex alene er ingen vidunderkur, men i Frankrike har fastleger fått dele ut slike preparater siden 1998 og overdosene er gått ned med 80%, sier Ludvigsen som også påpeker viktigheten av et helhetlig behandlingsopplegg i tillegg til legemiddelassistert rehabilitering.

Skuffet over Regjeringen
“Som helsepolitiker kan jeg ikke sitte rolig og se på at mennesker med livstruende lidelser dør i kø, og at leger blir forbrytere hvis de forsøker å hjelpe”, skrev Bjarne Håkon Hanssen i en kronikk i 2004. – Mye kan tyde på at Hanssen ikke lenger er så bekymret for de med rusmiddelavhengighet, han har i alle fall ikke fått gjennomslag i egen Regjering, da Venstre ikke fikk støtte for et eneste av forslagene våre for en bedre ruspolitikk, avslutter Ludvigsen

Du kan også lese mer om saken her:
– Dagsavisen: Demonstrerte for subutex.
– Østlandssendingen NRK: Vil la fastleger skrive ut Subutex.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**