Bedre omsorg i livets siste fase

– Jeg er ikke sikker på at fremmede sykehus og et fremmed miljø gir en verdig utgang på livet. Det er ikke gitt at det er en mer verdig utgang av livet enn på et sykehjem eller hjemme, sier Venstre-leder Lars Sponheim til Dagsavisen i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Les saken i Dagsavisen 9. juni 2008.
Les om Venstres "Livsfasepolitikk for eldre" .

- Det er ikke god omsorg å flytte døende pasienter fra sykehjem til sykehus, mener Sponheim.

– Det er ikke god omsorg å flytte døende pasienter fra sykehjem til sykehus, mener Sponheim.
Foto: Rune Kongsro

Vanskelig debatt
Venstre ønsker en best mulig behandling av mennesker i livets siste fase. Hvis det beste er å dø hjemme eller på sykehjem, må man få lov til det. Blir dette også billigere er det selvsagt positivt, men for Venstre er hovedpoenget at omsorgen blir best mulig.

– Vi kan ikke bevilge oss vekk fra døden. Vi er nødt til å ta den tøffe debatten om prioritering i helsevesenet, også i livets siste uker og måneder, sier Sponheim til Dagsavisen.

Ifølge Dagsavisen får Sponheim støtte fra Liv Wergeland Sørbye ved Diakonhjemmet Høgskole, som mener flere bør få dø på sykehjem i stedet for på sykehus. Nylig la hun frem nye nye forskningsresultater på en nordisk kongress, om endringer i såkalt terminal behandling. Andelen mennesker som blir overført fra sykehjem til sykehus når de er døende, har økt fra 15 til 20 prosent de siste ti årene.

Ikke god omsorg
– Det er ikke god omsorg å flytte døende pasienter fra sykehjem til sykehus. De har det best i kjente omgivelser. Men da må de også få kvalifisert hjelp. Det er helt klart mest samfunnsøkonomisk lønnsomt også, sier Wergeland Sørbye til Dagsavisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**