Klar tale fra Røst: Nei til oljeutvinning i Vesterålen og Lofoten

Rådene fra Nordland Venstre til lederen av Venstres programkomité, Ola Elvestuen, var krystallklare lørdag. Ytterst i havgapet på Røst fikk Elvestuen klar tale: “Stans i seismikk-skyting og ja til vern av Lofoten og Vesterålen”. – Dette blir en kampsak foran stortingsvalget i 2009, slår Elvestuen fast.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

- Venstre har åpnet for oljeboring i nord, men ikke i matfatet i Lofoten og Vesterålen, sier Berit Wie Berg (tv).

– Venstre har åpnet for oljeboring i nord, men ikke i matfatet i Lofoten og Vesterålen, sier Berit Wie Berg (tv).
Foto: Arne B. Vaag

Nordland Venstre har styremøte på Røst i Lofoten denne helgen. Styret brukte anledningen til å gi råd til leder av Venstres stortingsvalgprogram 2009.

– Regjeringen skaper usikkerhet om oljeboring i Lofoten og Vesterålen. Venstre har åpnet for oljeboring i nord, men ikke i matfatet i Lofoten og Vesterålen. Vi trenger tydelige og klare avklaringer om hvilke soner som skal vernes mot oljeaktivitet, sier Berit Woie Berg, leder i Nordland Venstre.

- Venstre kommer til å være krystallklare på å støtte kystbefolkningens og fiskernes skepsis til petroleumsaktivitet disse havområdene, sir Ola Elvestuen.

– Venstre kommer til å være krystallklare på å støtte kystbefolkningens og fiskernes skepsis til petroleumsaktivitet disse havområdene, sir Ola Elvestuen.
Foto: Willy Vendeville | Dreamstime.com

Glad for innspill
– For meg er det uforståelig at regjeringen legger opp til å gjennomføre disse seismiske undersøkelsene på en måte som innebærer full strid med miljø- og fiskeriinteressene, sier Venstre-nestleder Elvstuen.

Han er klar over at oljeutvinning i Lofoten og Vesterålen blir en kampsak i 2009.
– Når Stortinget behandlet forvaltningsplanen for nordområdene, utsatte de i prinsippet de viktigste avgjørelsene til 2010. Her har vi vært og skal være krystallklare: De mest sårbare havområdene utenfor Lofoten og Vesterålen skal ikke åpnes for oljeutvinning, men gis varig vern. Det blir en viktig valgkampsak for Venstre, og det er også disse tydelige rådene jeg tar med meg herfra, sier Elvestuen.

Vakre Røst
Venstres nestleder var på sitt første besøk på Røst i Lofoten.

– En fantastisk opplevelse av storslått natur, er Elvestuens umiddelbare beskrivelse av kystperlen ytterst i havgapet. – Men også et besøk til ettertanke. Dette er selve indrefileten for de store oljeselskapene. Men Venstre kommer til å være krystallklare på å støtte kystbefolkningens og fiskernes skepsis til petroleumsaktivitet disse havområdene, avslutter han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**