Helse- og omsorgsplanen vedtatt

Kommunens helse- og omsorgsplan for årene 2009 – 2015 ble vedtatt i kommunestyret 27. mai.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Planen beskriver hvordan Hurum skal møte utfordringene på dette området i årene som kommer.

Eldre, gamle

Foto: Microsoft

Veksten i antall eldre vil kreve en betydelig utbygging av helsetilbudet. Den største veksten kommer imidlertid først om 15 – 20 år. Det er behov for å iverksette tiltak på kort sikt for å ivareta dagens behov samtidig som det er viktig å utnytte årene som kommer til å forberede og gjennomføre en gradvis utbygging av tjenestetilbudet. Dette er særlig knyttet til utdanning og rekruttering av helsepersonell, investeringer i bygningsmasse og teknologi.

Gunn-Torill Homme Mathisen, Venstres saksordfører, sa dette i debatten:

– Dette er en viktig plan – det er nå vi former helsetilbudet for Hurum sin befolkning i årene som kommer. Det er store utfordringer som skal møtes, både når det gjelder det bygningsmessige og det å ha nok kvalifisert personale til å yte hjelp og bistand der brukeren faktisk er.

Venstre er enig i å satse på tilrettelegging av egen bolig, men det er ikke mindre viktig å ha tilstrekkelig plasser med 24- timers omsorg.

I Omsorgsplan 2015 varsler regjeringen et nytt investeringstilskudd til sykehjem og omsorgsboliger, spesielt knyttet til demens. Vi får håpe at dette er en satsing som blir realisert – et slikt tilskudd vil være helt nødvendig for at kommunene skal være i stand til å bygge ut tilstrekkelig antall boliger forå å møte framtidens krav og det økende antall hjelpetrengende.

Geir Stave (V) stilte følgende spørsmål: Har vi sett endring i utskrivingspraksis fra Sykehuset Buskerud HF?
Rådmannen svarte kommunalsjef Kari Skive Stuvøy:

– Ja, det har vi gjort de siste årene og dette er vår store utfordring. Grensene blir flyttet, mer og mer skal skje i kommunene. Pasientene er utskrivingsklare, men ikke ferdig behandlet. Vi blir B-sykehus og har avansert behandling i hjemmene samtidig som presset på korttidsopphold er stor.

Planen ble enstemmig vedtatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**