Svekket konkurranselov

Vi har en regjering som sakte men sikkert endrer lover og regelverk mot en mer lukket og regulert stat hvor mer makt flyttes over til beslutningstakere i de lukkede rom. Endringen av konkurranselova er et godt eksempel på dette, sier Venstres André N. Skjelstad

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Finans

Foto: Luth

Vekk med ankebehandling
Regjeringen vil endre klagebehandlingen i konkurranselovens § 21, første ledd — slik at regjeringen kan overprøve Konkurransetilsynets vedtak i saker om foretakssammenslutning på politisk grunnlag uten en ankebehandling. Resultatet av dette er at næringslivet i større grad vil bruke politiske kanaler framfor å innrette seg etter konkurranselovens formål.

– Uten en ankebehandling, vil ikke den politiske avgjørelsen ha den nødvendige kunnskapen og faglig tyngde som trengs for å ta en beslutning. Regjeringens beste argument for dette endringsforslaget er forenkling, uten at den klarer å vise til at dette faktisk vil føre til enorme ressursbesparelser fortsetter Skjelstad.

Mer byråkrati
§ 18 andre ledd bokstav e, meldinger om foretakssammenslutning foreslås også endret. Dette forslaget ikke er i tråd med regjeringens iver etter å forenkle mht den rødgrønne argumentasjonen for endringen av klagebehandlingsprosedyren. Endringsforslaget innebærer at kravet om meldingen skal inneholde navnet på de fem viktigste konkurrentene, kunder og leverandører i markedene for de involverte foretakene. Venstre peker på muligheten for heller å styrke saksbehandlingskapasiteten i Konkurransetilsynet enn å påføre bedriftene merarbeid.

Datamus, hånd

Foto: Microsoft

Forenkling?
Regjeringspartiene har bitt seg merke i at det har blitt uttrykt bekymring for at de foreslåtte endringene av konkurranselova vil påføre næringslivet økte administrative byrder. Men disse bekymringene blir raskt lagt vekk da de viser til regjeringens store satsing på forenkling og elektronisk rapportering fra næringslivet. – Hva har denne regjeringen gjort for å forenkle, bortsett fra å følge opp det Bondevik II – Regjeringen startet? Å kalle dette for en stor satsing kan vel i beste fall ses på som en morsomhet, i værste fall et bedrag overfor næringslivet, avslutter André N. Skjelstad

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**