Pris på kollektivtransport

For Venstre er det viktig at det finnes gode kollektivmuligheter, og at de har en akseptabel pris. Det skal lønne seg å velge kollektivt. Når Grenlandsekspressen må sette opp prisene for å kompensere økte drivstoffutgifter, så er det uheldig. Jeg skjønner at Grenlandsekspressen må gjøre det, men jeg ønsker en ordning som gjør at de skal slippe det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Buss med reklame

I Grenland har Grenlandsekspressen en svært viktig rolle i kollektivtilbudet for reise til og fra Oslo. Dessuten er de konkurransedyktig på pris, tilgjengelighet og kvalitet. Det ønsker jeg at de fortsatt skal være.

Venstre vil derfor allerede i revidert nasjonalbudsjett legge opp til en kompensasjonsordning på 50 mill. kr. med det formålet å bidra til og redusere de varslede økningene i takstene i kollektivtrafikken som følge av økte drivstoffutgifter.

Venstre mener staten må bidra med tiltak som stimulerer til folks bruk av kollektivtransport. Venstres forslag på 50. millioner er et strakstiltak, og så bør regjeringen sørge for oppfølging etter behov i statsbudsjettet som legges frem til høsten.

Tonje Løwer Gurholt
Leder Telemark Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**