– Prioritér primærhelsetjenesten

I dag ble Regjeringens redegjørelse for situasjonen ved landets helseforetak debattert. Venstres helsepolitiske talsmann Gunvald Ludvigsen krevde en løsning på skjevfordeling av økonomisk midler mellom helseforetakene. Venstre er overbevist om at flere pasienter må behandles på et lavere nivå.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gunvald Ludvigsen

Foto: Rune Kongsro

Bruker kun halvparten av tiden på pasienter
– Leger, sykepleiere og helsepersonell bruker halvparten av tiden sin til administrasjon, møter og byråkrati. Dette betyr at bare halvparten av tiden brukes til pasientbehandling. Det gjør at vi får altfor lite ut av de midlene som bevilges til helsesektoren, sier Ludvigsen.

Mislykket helseforetaksreform
– Helseforetaksreformen skulle blant annet føre til harmoni mellom bevilgninger og forbruk. Men aldri har underskuddene vært større enn etter at helseforetaksreformen kom på plass. Derfor mener Venstre at helseforetaksreformen som økonomisk styringsredskap har vært mislykket, sier Ludvigsen.

Mer behandling hos fastlegen
– Det er svært viktig at vi får begrenset pasientstrømmen til sykehusene, sier Ludvigsen. Vi må styrke fastlegenes mulighet til å behandle flere pasienter på det laveste nivået og sørge for at kommunene tar i bruk flere legetimer på sykehjem. Med den veksten vi vil ha i antall eldre om noen år, vil det være av stor betydning å kunne gi bedre behandling på sykehjem, sier Ludvigsen.

Urettferdig fordeling
– Venstre krever at skjevfordelingen må rettes opp fullstendig i statsbudsjettet for 2009. Vi forventer støtte fra regjeringspartiene, sier Venstres helsepolitiske talsmann, Gunvald Ludvigsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**