Hva skjedde egentlig med skolen?

Har lest litt i protokollen fra kommunestyremøte og siterer:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


“061/08: UTVIKLING I GRIMSTADSKOLEN
Etter innledning fra administrasjonen var det generell debatt om utvikling i Grimstadskolen. Saken var lagt fram uten sakspapirer eller forslag til vedtak.

BEHANDLING I KOMMUNESTYRET:

Leif Atle Beisland, H, fremmet følgende oversendelsesforslag:
1. Fra og med 2009 skal det faglige nivået i matematikk, norsk og engelsk årlig kartlegges ved alle Grimstads skoler. Kartleggingen foregår ved at det gjennomføres identiske tester for alle skoler for 4., 6. og 10. trinn. Resultatene fra testene rapporteres oppvekstsektorens administrasjon. Skolevise resultater fremlegges Oppvekst- og omsorgsutvalget for politisk behandling. Testene søkes gjennomført i samarbeid med lærerutdanningen ved Universitetet i Agder.
2. Teknologikommunen Grimstad fokuserer i de neste årene særskilt på å øke nivået i matematikk og de øvrige realfagene. Rådmannen innarbeider et årlig beløp på kr. 500 000,- til denne satsingen og fra og med neste års budsjett. Målsettingen med satsingen er at Grimstad kommune innen 2012 skal være blant landets 5% beste kommuner når det gjelder matematikkunskaper i grunnskolen.

Anne Midtlien, V, fremmet følgende oversendelsesforlag:
I forbindelse med evaluering av kommunens organisasjonsstruktur høsten 2008, legges ved et forslag fra administrasjonen om styrking av skolefaglig ledelse ved administrasjonen i kommunen.

VOTERING:
Oversendelsesforslagene fra Leif Atle Beisland og Anne Midtlien ble enstemmig vedtatt oversendt rådmannen som forutsettes komme tilbake til forslagene i løpet av høsten 2008.”
Kilde; www.grimstad.kommune.no

For venstre er det viktig å styrke skolen generellt, vi har hatt ett sterkt fokus på dette i vårt lokallag denne våren med folkemøte og nettavstemning. Enden på visa kan synes å bli at det gamle skolekontoret ikke vil gjøre som Lasarus å gjenoppstå, men vi ser likevel for oss at det kommer en styrking av det skolefaglige på Rådhuset. Dette vil forhåpentligvis øke både fokus, samordning av løsninger og kompetanse på området sentralt i administrasjonen, noe som vil komme alle innvolverte i skolen til gode. Men ideene og fokuset må fortsette, med hjelp av alle i kommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**