Venstre vil at Norge skal ta en lederrolle i det internasjonale klimaarbeidet. Samtidig vil vi gjøre miljøhverdagen enklere for folk flest og gjøre det lønnsomt å opptre miljøvennlig. For Venstre er det et grunnleggende prinsipp at den som forurenser skal betale, noe som også betyr at miljøvennlige løsninger bør være billige å bruke.
Et lokalt tiltak i Trondheim er å satse på en bedre kollektivtrafikk. For å få til det, trenger vi hjelp fra regjeringa. Staten skal fra 1. juli ta inn 285 millioner mer årlig på økt diesel- og bensinavgift, men øker ikke belønningsordningen til kollektivtrafikken i byene. Trondheim Venstre synes det er synd at regjeringa ikke benytter denne muligheten til å få et grønnere avgifts- og skattesystem. Trondheimsbilistene skal nå betale ca. 7 millioner kr. i ekstra avgift, men vi får fortsatt samme tilskudd til drift av buss og trikk. For disse pengene kunne vi satt ned prisen på månedskortet med 100 kroner, og dermed gjort det mer attraktivt for flere å velge kollektivt og miljøvennlig. På Stortinget vil Venstre i sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett legge inn 100 millioner ekstra i belønningsmidler til de s torbyene som satser på kollektivtrafikk, samt 50 mi llioner for å kompensere for busselskapenes økte utgifter til drivstoff. Kollektivtrafikken i Trondheim ville med sin andel av disse pengene fått et kjempeløft, men regjeringen følger dessverre ikke opp dette i sitt forslag.
Miljøutfordringen er global, og bensinpriser og kollektivtilbud i Trondheim kan virke irrelevant i den store sammenhengen. Men det er ingen motsetning mellom å handle lokalt og tenke globalt tvert imot. Det er opp til oss politikere å legge til rette for at folk kan ta miljøvennlige valg i hverdagen. Framtida kan bli en REN fornøyelse – om vi handler nå!
Av Guri Melby, bystyremedlem for Venstre i Trondheim