Forlenget uteskjenking i sommer

Et flertall i Risør formannskap ønsket å likestille skjenketiden ute og inne som en prøveordning frem til 1.9.2008, med en påfølgende evaluering innen noveber/desember. Dermed er det opp til de lokale restauranteierne åvise at de utvidede åpningstidene ikke medføer økt bråk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Steinar Gundersen (V) foreslo i HU for oppvekst og omsorg å sidestille skjenetidene ute og inne for hele Risør, og ikke som dagens ordning at dette kun var aktuelt utenom sentrumsnære områder. Forslaget ble imidlertid nedstemt med 4 mot 3 stemmer, men forslaget ble på nytt fremmet av Karl Wilhelm Nilsen i formannskapets møte tirsdag. Nå førte heller ikke dette forslaget frem idet formannskapets flertall ikke ønsket skjenking av brennevin etter kl 0100.

Følger bystyrets flertall innstillingen fra formannskapet vil Stranden kunne starte sin skjenking 20.6.08

Foto: Jan Einar Henriksen

Dermed ble det Rune Hansen (vararepresentant for R) forslag om skjenking av øl og vin frem til kl 0200 ute og inne som noe uventet fikk flertall idet 4 stemte for forslaget og 3 mot. Dermed blir det en prøveordning som gjøres gjeldende fra 1.7. til 1.9.2008 med en påfølgende evaluering lik den Steinar Gundersen og Karl Wilhelm Nilsen tidligere foreslo.

Nå er ikke beslutningen endelig før et eventuelt flertall i Risør bystyre beslutter det samme, men det er grunn til å tro at forslaget når frem idet også rådmannen fant å ville endre alle sine innstillinger i de ulike skjenkesakene etterat flertallet hadde agt sitt om skjenketidene.

Jeg håper bevillingsinnehaverne bruker prøveperioden på en sik måte at vi i evaluering får en grei gjennomgang. Samtidig er det viktig at kontrollutvalget iverksetter nødvendige tiltak og forbereder en sak for oppfølging og kontroll av sommerens skjenking og ser denne opp mot de fire foregående års sommersesong.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**