Asgeir Osnes stengte Sentralbadet

Venstres gruppeleder og nestleder i byutvikling- og kulturkomiteen, Asgeir Osnes, foretok i dag den offisielle markeringa for stenginga av det gamle sentralbadet. Med på markeringa var ansatte og faste gjester. Badet har sin siste åpningsdag torsdag 5. juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gravøl

Foto: Asgeir Osnes

Det var en litt vemodig markering med gravøl for at vi nå er i ferd med å stenge noe som har betydd så mye for byen og byens innbyggere. Bygningene og aktivitetene i dem har vært en viktig faktor i norsk badehistorie. Det eldste bygget i jugendstil ble åpnet i 1902 og har følgelig vært i bruk i over 106 år!

Sentralbadet

Foto: Asgeir Osnes

Det er sytti år siden svømmehallen i funkisstil ble åpnet. Prosjekteringen av anlegget startet i mai 1936 og byggingen året etter. Åpningen i regi av ordfører Karl Gundersen fant sted 11. april 1938. I Jo. Sellægs bok — Bad i Drammen — en ren fornøyelse, sier han at åpningsseremonien kom nesten i skyggen av en annen stor begivenhet. Arrangementet ble nemlig tatt opp på grammofon og sendt over NRK samme ettermiddag. "Overføringen i kringkastingen var meget vellykket og bidro til å gjøre landet kjent med hvilket krafttak Drammen by hadde gjort for sine innvånere", kunne avisen Fremtiden berette dagen etter.

Tredje fase i utviklingen av badet på Grev Wedels pl. var ny svømmehall og varmebasseng etc. som ble åpnet i 1977. Dette ble et fint tilbud bl.a. til personer med gikt og muskelsykdommer. Dette bassenget ble også svært populært hos de yngste. Som første bad i landet kunne Drammen Bad invitere til babysvømming. Opplegget vakte stor interesse over hele landet takket være en sending i TV.

Flinke og engasjerte mennesker har bidratt til at badet har hatt et svært godt besøk i forhold til vannarealet. Folk har likt seg og satt pris på den spesielle atmosfære og kultur bygningene har representert. Det er utallige som har lært seg å svømme her og mange har likt seg så godt at det har blitt stamkunder. Men det er også klart at anlegget er gammeldags, tungdrevent og "gått ut på dato". Jeg er likevel ganske sikker på at vi vil ta med oss det beste fra det gamle over til det nye badet på Marienlyst.

Forhåpentligvis vil de staselige bygningene fortsette å være et sentralt element i bybildet på Bragernes. Kanskje kan de gis et nytt liv i kulturens tjeneste?

Og så er det bare å glede seg til det nye Drammensbadet åpner 1. september.

Asgeir Osnes

Foto: Asgeir Osnes

Venstres gruppeleder, Asgeir Osnes, foretok den offisielle markeringa for stenginga av det gamle Sentralbadet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**