Utviklingsprogrammet for Storsand vedtatt

I kommunestyret 27. mai ble “Forslag til utviklingsprogram for Storsand” debattert. De eneste som hadde betenkeligheter var var Venstre og Sosialistisk Venstreparti. De var bekymret for boligtettheten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre fikk bare medhold i sine synspunkter fra Sosialistisk Venstreparti. De andre partiene var lite interessert i en debatt om Storsand.

Finn Dale Iversen fremmet endringsforslag til fjerde avsnitt i rådmannens innstilling;

Dersom arealbruken for skole bortfaller, åpnes det for alternativ arealbruk for Grønsand til offentlig virksomhet/næring/bolig/kulturpark.

Forslaget ville gjort det mulig å vurdere på nytt å legge 1. og 2. trinn for småskolen på Grønsand når man senere i år skal behandle Skolebruksplanen for Hurum. Kun Venstre og SV sine representanter stemte for endringsforslaget.

Venstre støttet så et tilleggsforslag fra SV der en ba om en nøye vurdering av utbyggingsvolumet, men dette forslaget falt også med 24 mot 5 stemmer.

Venstre stemte for resten av rådmannens innstilling. Hele vedtaket kan du lese på kommunens nettsider.

Her kan du lese hovedinnlegget til Venstre:

Venstres saksordfører Finn Dale Iversen uttrykte først sin motstand mot nedbyggingen av dyrka mark, noe en vil gjøre på Storsand.

Nestleder i Hurum Venstre Finn Dale Iversen

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

– Det er et paradoks at på landsbasis har Norge kun 3 % dyrka mark, mens Hurum stadig ligger høyt med sine 10 %. La oss ha det i mente når vi styrer Hurum inn i framtiden, at vi tar vare på landbruket vårt. Et levende landbruk er en viktig del av Hurums identitet, nå og i framtiden, minte Dale Iversen om.

Han sa videre:

Tre og et halvt år har gått siden Hurum kommune vedtok kommunedelplanen for Storsand. I fjor vedtok man kommuneplanen. I den ligger det en visjon for Storsandutbyggingen;

1- Styrking av kollektivtransporttilbudet.

2- God tilpasning mellom utbyggingstakt i området og kommunens tjenestetilbud, infrastrukturutbygging og aktivitetstilbud.

3- Helårs arbeidsplasser innen reiseliv og andre arbeidsplasser som etableres som en forutsetning for å skape “et godt sted å bo”. Dette kan bidra til en bærekraftig tettstedsutvikling og utvikling av annen næringsaktivitet.

4- Helhetlige utbyggingsløsninger der viktige natur- og kulturverdier og friluftshensyn integreres i planløsningene.

5- Prinsipper om universell utforming lagt til grunn for planløsninger og utforming av bygg og utearealer.

6- Miljøvennlige energiløsninger.

7- Miljøvennlige driftsløsninger og intern transport, oppmuntre til bruk av sykkel som transportmiddel.

Disse syv punktene bærer en visjon i seg som Venstre ønsker å debattere i kommunestyret i kveld.

Hvordan skal Hurum kommune møte utfordringen fra kommuneplanen om å ha en god tilpasning av kommunale tjenestetilbud, dvs. skoleplasser nok med tilpasset opplæring for hver enkelt elev, legetjeneste, fysikalsk behandling, hjemmehjelpstjenester m.m., dette i takt med utbyggingen av rundt 900 nye boliger på et sted?

Hvilke grep skal kommunen ta for å nå disse ambisiøse og helt nødvendige målene?

Boligtettheten på Storsand et også et tema Venstre ønsker å gå nærmere innpå.
Se på s.17 i utviklingsprogrammet. I dag er det 100 helårsboliger på Storsand, i tillegg kommer 260 hytter. Se hvor tett de 900 husene må ligge. Vel er det lovpålagt å sørge for en variert boligmasse, men Venstre frykter at tomtestørrelsene er for små. La oss ikke lage flere boligfelt med hus så tett at ingen har plass til et tuntre engang.!

Venstre tror at motivasjonen for å flytte til Hurum ligger i vår fantastiske natur. Det skrives mye om identitet og tilhørighet i utviklingsprogramet, men like viktig som skiløyper og sykkelstier at det at hjemmet kan romme ulike stadier i livsløpet. Vi ønsker jo at innbyggerne skal bli boende her og da må det være plass både ute og inne. Hvem er målgruppen for boligkjøp i Estatias øyne? Barnefamilier i villa eller eldre i terrasseleilighet?

Hvor langt har Estatia kommet med planleggingen av bruk av fornybar energi? Vet man om noen konkrete tiltak?

Venstre foreslår at Hurum kommune tilrettelegger barnehagen på Storsand slik at den også kan romme 1. og 2. klassetrinn på barneskolen. Slik får våre yngste innbyggere gangavstand til skolen, kommunen sparer skoleskyss og Storsand får møtelokaliteter til fritidsaktiviteter på kveldstid. Skolebarnas behov må komme først.

Dette kommunestyre må våge å konkretisere sine visjoner om utviklingen av Storsand og om utviklingen av Hurum som helhet. Med denne utbyggingen øker Hurum sitt innbyggertall med mer enn 30 % og det vil påvirke hele kommunen sitt tjenestetilbud. Det bør ikke være opp til den enkelte utbygger å utvikle en kommune. Den makten bør vi beholde i denne sal, framholdt Dale Iversen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**