Nannestad Venstres Miljøpris for 2008

Årets miljøpris går til Kåre Homble og Niclas Skui, begge fra Nannestad. Les juryens begrunnelse her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Nannestad Venstres Miljøpris for 2008 er ny av året og gis til personer, organisasjoner eller bedrifter som har gjort en ekstra innsats for miljøsaken i lokalsamfunnet. Prisen på kr. 2500,- og et maleri av den lokale kunstneren Evy Holmen, deles ut fra scenen under Nannestad dagene, søndag 8. juni kl. 1300.

Årets jury har ved siden av styret i Nannestad Venstre bestått av daglig leder i Grønn Hverdag Tone Granaas og rådgiver innen energi- og klimaplanlegging Morten Soma.

Det kom inn en rekke gode forslag til kandidater innen fristens utløp. To av kandidatene var det ikke mulig å skille i mellom, og Nannestad Venstres Miljøpris for 2008 går derfor til to personer juryen mener har utmerket seg spesielt. De kan oppfattes som kontraster til hverandre, men bidraget de har levert er på hver sin måte like verdifullt.

Kåre Homble, fra Nannestad, tildeles årets miljøpris for sitt personlige engasjement og idealistiske innsats for miljøet gjennom mange år. Han har gjennom sitt virke alltid levert solid og gjennomarbeidet materiale. Kåre Homble har jobbet mot giftsprøytning av skogen i Nannestad, og har alltid vært opptatt av å verne om sårbare og sjeldne planter. Han har lagt ned mye innsats i arbeidet med å få fjernet fremmede arter og han har gjennom dette vært med på å bevare det biologiske mangfoldet.

Niclas Skui, fra Nannestad, tildeles årets miljøpris med bakgrunn i det juryen velger å omtale som årets miljøstunt. 1. mai 2008 tok unggutten seg tid til å rydde søppel etter andre ved Nordbytjernet rett utenfor Jessheim helt på eget initiativ. Denne spontane handlingen har blitt lagt merke til og juryen ønsker gjennom å tildele Niclas Skui årets miljøpris å oppmuntre han til fortsatt å ta de riktige valgene, samtidig som vi synliggjør at alle bidrag er viktige i kampen for et bedre miljø. Alle kan kanskje ikke gjøre alt, men vi kan alle sammen gjøre noe.

Nannestad, 1. juni 2008

Per R. Lien