Lavere befolkningsvekst i første kvartal

Befolkningsveksten i første kvartal i år er lavere enn det anslaget flertallet i bystyret gjorde da budsjettet ble vedtatt i fjor høst. Den samlede befolkningsøkningen i første kvartal er i år på 88. I samme periode i fjor økte folketallet med 163 personer. Vi må tilbake til 3. kvartal 2006 for å finne en svakere økning i folketallet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Graf

I flertallets budsjttforslag er det lagt inn en befolkningsøkning på 600 pr. år i perioden 2008 – 2011. Dersom trenden for første kvartal skulle holde seg vil befolkningsveksten bli på litt over halvparten av forutsetningen i budsjettet, og det gir en samlet befolkningsvekst på ca. 350 for hele året..

Dette gir lavere skatteinngang og større vansker med å fylle ledige stillinger i distriktet. Også i dette kvartalet er innflyttingen fra andre steder i Norge lavere enn utflyttingen fra byen. Det viser at vi fremdeles har vansker med å tiltrekke oss norsk arbeidskraft, noe som gjør den framtidige sysselsettingssituasjonen vanskeligere, slik Venstre har pekt på ved flere anledninger. Vi må dessuten tilbake til 4. kvartal 2005 for å finne lavere tilstrøming av utenlandsk arbeidskraft enn det vi har hatt dette kvartalet.

Det totale folketallet for Haugesund var 33 044 pr. 1. april 2008. Det gir en befolkningsøkning på 0,26% dette kvartalet, noe som indikerer en befolkningsvekst på 1% for hele året. Flyttestrømmen endrer seg ofte noe gjennom året så tallene er ikke nødvendigvis representative for hele året sett under ett.

Sammenliknet med Karmøy har Haugesund en litt sterkere vekst, mens det i fjor var nær dobbelt så stor vekst i Haugesund som Karmøy. Mens Tysvær i fjor hadde en reduksjon av befolkningstallet i første kvartal har de i år en vekst på 27 personer. Dette gir en prosentvis vekst som er omtrent som for Haugesund, med en vekst på 0,27%. For fylket som helhet var befolkningsveksen på 0,5%, nær dobbelt så stor som i vårt distrikt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**