La skolene velge

Flertallet i skole- og barnehageutvalget ønsker at skolene i Sandefjord skal bygges som baseskoler. Venstre vil lav skolene få velge selv fordi ledelsen og lærerne ved den enkelte skole er de som vet best hvilke løsninger som vil fungere ved sin skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Skole- og barnehageutvalget behandlet onsdag 28. mai prinsipper for utforming av skolebygg. Flertallet i utvalget vedtok Høyres forslag om at skoler i Sandefjord (i første omgang Haukerød og Bugården) skal bygges som baseskoler.

Av referatet i Sandefjords Blad kan det se ut som vedtaket var enstemmig. Det var det ikke. Venstre foreslo å la den enkelte skole velge prinsippløsning for utforming av nye skolebygg, og stemte mot flertallsvedtaket om å pålegge baseskole som prinsipp ved alle nye utbygginger.

Etter vår vurdering bør et vedtak om framtidige prinsipper for skoleutbygginger bygge på et solid erfaringsgrunnlag med klare (positive) konklusjoner. Det foreligger ikke når det gjelder baseskoler. Både i Sandefjord og i landet for øvrig er erfaringsgrunnlaget spinkelt, og de uttrykte erfaringene sterkt blandede. Dette er bakgrunnen for at det blant annet i Oslo og Bergen er tatt initiativ til brede høringer om baseskoler.

En entydig erfaring fra det som så langt er gjort av undersøkelser, er at baseskoler bare er vellykket ved skoler der lærere og ledelse er positive til denne typen skolebygg. Baseskoler stiller store krav til planlegging, engasjement og samarbeid. Over tid er det bare mulig når lærerne og ledelsen ved skolen ønsker denne modellen.

Dette er bakgrunnen for at Venstre ikke vil låse den enkelte skole til en bestemt modell, besluttet av politikere fjernt fra skolehverdagen. Ledelsen og lærerne ved den enkelte skole vet best hvilke prinsippløsninger som vil fungere ved sin skole, innenfor de rammene som settes av Kunnskapsløftet med krav til tilpasset opplæring og varierte arbeidsformer.

Konsekvensen av Venstres forslag ville blitt ulike prinsippløsninger ved forskjellige skoler i Sandefjord, slik det også er i dag. Etter vår vurdering er det i større grad en fordel enn en ulempe. Utforming av nye skolebygg bør baseres på tilpasning til praktiske erfaringer, uten for stor binding til merkelapper og moteretninger. Hvis det er noe de siste tiårene har lært oss, er det at ensartede skrivebordsløsninger uten rot i lærernes erfaringer i skolehverdagen ikke gir gode resultater.

Nicolai Heldal,
Sandefjord Venstre
(leserinnlegg Sandefjords blad 31. mai)

Halsa skole
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**