– Behov for nytenkning i innvandringspolitikken

– Norge bør gjennomgå systemene som i dag mistenkeliggjør – og heller etablere en positiv innfallsvinkel til at det kommer mennesker som ønsker å bidra i det norske samfunnet, sier Venstres Helge Solum Larsen. – Et servicekontor for arbeidsinnvandrere i Stavanger, etter modell fra Oslo, er et slikt grep.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Det viktigste er å uttrykke at innvandring er både positivt og helt nødvendig for Norge. Vi trenger mangfold, kulturelle impulser og arbeidskraft, sier Solum Larsen, sentralstyremedlem i Venstre.

– En mer liberal innvandringspolitikk henger også sammen med bekjempelse av den globale fattigdommen. Nest etter direkte utenlandske investeringer er overføringer mellom migranter og hjemlandet den viktigste finansieringskilde for utvikling i fattige land. I 2004 utgjorde pengeoverføringer fra migranter til Asia, Latin-Amerika og Afrika totalt 150 milliarder dollar. Beløpet er tre ganger høyere enn samlet offisiell bistand samme år.

Den britiske forfatteren Philippe Legrain ga en rekke utfordringer til norske politikere da han besøkte Stavanger nylig. Les mer her >>

Solum Larsen påpeker at det er behov for full gjennomgang av norsk asyl- og innvandringspolitikk og at Venstre har hevdet dette lenge.
– Vi trenger en ordning med kjærlighetsvisum som gir norsk-utenlandske par muligheten til å bo 12 måneder sammen i Norge. Mennesker treffes hverandre over landegrenser og systemer bør ikke legge hindringer i veien for dette.
– Norge bør fjerne begrensningene på innvandring fra EØS-land.
– Alle som får jobb i en norsk bedrift må få arbeids- og oppholdstillatelse.
– Asylsøkere må kunne "skifte kø" fra søknad om asyl til søknad om opphold på grunnlag av arbeid.
– Alle asylsøkere må gis mulighet til å arbeide, også de ureturnerbare. Det beregnes å være flere tusen mennesker som er i Norge i dag og som ikke kan returneres til opprinnelsesland. Disse er idag papirløse og det betyr at de heller ikke har mulighet til få helsehjelp.

– En helhetlig evaluering av UNE er også på sin plass, sier Solum Larsen. – Det er dessverre flere avgjørelser som oppfattes som vilkårlige – i vår reigon står Tanja-saken som et av flere eksempeler på dette, sier Solum Larsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**