Sloss for nytt veksthus på Tøyen

Stortinget behandlet i dag Stortingsmeldingen om Universitetsmuseene. — Venstre sloss sammen med Frp, Høyre og KrF for et nytt veksthus til Naturhistorisk museum på Tøyen. Målet må være at bygget skal stå klart til Universitetet i Oslo sitt 200-års-jubileum i 2011, sier saksordfører for stortingsmeldingen Odd Einar Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Veksthuset Oase 60 grader nord slik det er tegnet av arkitekt Stein Halvorsen.

Foto: Naturhistorisk museum

Byggingen av et nytt veksthus på Tøyen har vært en kampsak for Naturhistorisk museum i nesten 80 år. De har også samlet inn lovnader om over 60 millioner kr. i sponsorstøtte til prosjektet.

Trenger tydelig signal
– Jeg hadde forventet at regjeringspartiene ville være med på en merknad som gir et tydelig signal om når det nye veksthuset skal stå ferdig, sier Dørum.

Under debatten i Stortinget i dag påpekte Dørum at UiOs jubileum i 2011 burde være en fin anledning til å gi et løft til Naturhistorisk museum. Han spurte statsråd Tora Aasland om hun ville ta initiativ til et nytt veksthus til jubileet 2011. Aasland påpekte at hun ikke ville komme med noen budsjettmessige lovnader.

Stridens kjerne
I innstillingen fra Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen står bl.a. følgende: Komiteen er kjent med planene om et veksthus/nybygg for levende materiale ved Naturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo – herunder også forelesnings- og publikumsfasiliteter – og at det foreligger lovnader om betydelige private donasjoner i tilknytning til dette.

Stridens kjerne er imidlertid at opposisjonen vil ha en forpliktende merknad på når veksthuset skal står ferdig:

"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at det er viktig at planene blir realisert, og at departementet bidrar til dette. Målet må være at bygget skal stå klart i forbindelse med 200-årsjubileet for opprettelsen av universitetet i 2011. "

Denne får altså bare støtte fra opposisjonspartiene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**