Oljedirektoratet på kollisjonskurs med fiskerinæringa!

Det uttaler styret i Nord-Norges Rederiforening, i en kommentar til at Oljedirektoratet vil skyte seismikk fra 15. mai til 14. september på feltene utenfor Lofoten og Vesterålen. I følge entydige uttalelser fra fiskernes organisasjoner må seismikkskyting i området begrense seg til juli måned med mulighet for å starte en uke før og avslutte en uke etter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Styret finner det utrolig arrogant at direktoratet går i mot rådene fra en samlet næring i et for oss viktig område, spesielt med tanke på hvor mye støy det har vært rundt seismikkskyting den siste tiden. Foreningen kan ikke akseptere at en utvider tidsrommet for seismikkskyting med nesten 3 måneder på sommeren. Styret viser til at det vil befinne seg egg og larver i det området seismikkskytingen skal foregå og at nettopp egg og larver er mest utsatt for skader i forbindelse med den planlagte kartleggingen. Bl.a. kan det befinne seg egg og larver av kysttorsk i det aktuelle området, en bestand som i følge Havforskningsinstituttet er truet og som er underlagt strenge restriksjoner i forhold til fiske.

I det aktuelle tidsrommet foregår det også fiske i området og styret tror derfor det vil være umulig å unngå konflikt mellom seismikkfartøyene og fiskeflåten. Mens seismikkskytingen pågår har det liten hensikt å drive fiske i nærheten og Oljedirektoratets håndtering av saken vil dessuten få konsekvenser for fiskeflåtens samarbeid med oljenæringa. Det har liten hensikt å samarbeide med noen som overkjører fiskerinæringa når det passer seg slik, heter det i uttalelsen fra styret, som legger til at fiskerne ikke kan akseptere oljeleting eller utvinning i det aktuelle området.

Styret i Nord-Norges Rederiforening vil avslutningsvis oppfordre Oljedirektoratet til å begrense seismikkskytingen til juli måned for det aktuelle området.

Kontaktpersoner:
Styreformann, Geir Lundberg 90726849