Pulverisering av ansvar

Venstre var motstander av reformen som gjorde om sykehusene fra folkevalgt styring til helseforetak. Begrunnelsen vår var bl.a. at styringsmodellen med helseforetak mangler politisk nærhet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Helsepersonell

Foto: Microsoft

Innbyggerne retter sin kritikk av sykehusene til politikerne, som igjen peker på styret i helseforetakene, som igjen peker på helseministeren, som igjen peker på helseforetakene. Dette er pulverisering av ansvar.

Venstre tror at et sterkt offentlig helsevesen under demokratisk kontroll, er en viktig forutsetning for gode sykehus og et godt helsetilbud. Da vil også politikerne stå ansvarlige for beslutningene som tas. For hva er verdien av tydelige politiske løfter i en "Soria Moria" erklæring, når det er folk som ikke står til ansvar for innbyggerne via valg som tar helt andre beslutninger?

Ap, Frp og Høyres argument for profesjonelle styrer og statlig eierskap, var å sikre kostnadskontroll. Denne kontrollen kan synes tapt allerede. Bevilgningene til sykehusene har nesten doblet seg etter at de ble overført til staten. Vi ser nå noe av det Venstre fryktet, nemlig at staten ikke er en så god sykehuseier. Fylkene og fylkespolitikken har sine kvaliteter som det faktisk er behov for. Dessuten gir det en demokratisk legitimitet.

Tonje Løwer Gurholt
Leder i Telemark Venstre