Interpellasjon — Åpen dialog og offentlig verdidebatt

Bodø Venstre fremmet forslag om en mer helhetlig og åpen debatt kultur i de politiske miljøer, til det beste for byutviklingen. NY – video fra talerstolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Interpellasjon — Åpen dialog og offentlig verdidebatt

Video hentet fra YouTube. For full video klikk her.

Bodø kommune arrangerte inspirasjonsseminar for ansatte og politikere 15.mai. Her ble det fremmet og sådd tanker som er viktige å bygge videre på. Mye gikk på kreativ og innovative tankemetoder. Det å se mulighetene og bygge opp omkring de sterke sidene i kommunen, og ved positive tanker skape noe nytt.

Bodø kommunevåpen

Bodø kommune står ovenfor mange utfordrende spørsmål om miljø, HR og kommunedelplanen. Hvordan være en innovativ by som målsettingene for i2016 innebærer, hvordan nå visjonene i klima- og energiplanen, hvordan følge opp sykkelbyen Bodø og kollektivsatsning? Hva innebærer jordvern for Bodø? Hva er god folkehelse og seniorpolitikk? Dette er noen få av svært mange problemstillinger politikerne må ta stilling til.

Det er mange kompliserte og utfordrende problemstillinger kommunen står ovenfor, men inspirasjonsseminaret gav en god start og Venstre vil at dette følges opp.

Kommuneplanen og Budsjettet for 2009 står om kort tid på sakskartet og mange visjoner kan innarbeides i disse. Selvfølgelig handler mye om partipolitikk, men samtidig er det Venstres tro at alle ønsker en positiv utvikling for byen, og mange områder kan vi trekke i samme retning. Det er videre vår tro at jo bredere en visjon og mål er politisk forankret, jo mer eierskap har de folkevalgte til denne og derav vil det trolig være lettere å dra i samme retning.

Bodø by-night

Foto: Daniel Solbakken Daasvatn

Bodø by er vakker og vi har unike muligheter til å utvikle områder ingen andre byer engang kan drømme om. Vi må våge å tenke de utenkte tanker. Vi må skape rom for idémyldring og åpen dialog. Det første skrittet har vi tatt sammen — skal vi ta det neste også i lag?

Forslag:
Det arrangeres en tema time i neste bystyremøte om åpen dialog og offentlig verdidebatt hvor innledere fra økologisk økonomi ved handelshøyskolen i Bodø og i2016-prosjektet inviteres.

Innlederne suppleres med frie tanker og verdivisjoner fra kommunens personalsjef, folkehelsekoordinator, miljøvernleder og kollektivtransportkoordinator.

Kilder:
Økologisk økonomi: http://www.hhb.no/index.php?ID=13535