Gratulerer Vikersund og Modum!

-Buskerud fylkeskommune gratulerer Vikersund med VM 2012
Det ble i kveld klart at Vikersund får VM i skiflyvning i 2012. -Hele Buskerud gratulerer, sier fylkesvaraordfører Runolv Stegane (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det ble kl. 19 i kveld avklart at Vikersund får VM i skiflyning i 2012, forteller strålende fornøyd fylkesordfører Roger Ryberg (Ap) fra Cape Town.

Stegane

Foto: Ole Marius Fossen

– Buskerud fylkeskommune har lagt ned både penger og innsats for at Vikersund og Modum skulle lykkes. Nå er vår kamp kronet med seier, sier fylkesvaraordfører Runolv Stegane (V) som denne uka fungerer som fylkesordfører, mens Ryberg er i Sør-Afrika.

NTB:
Jubelen i taket i Vikersund
Cape Town (NTB): VM i skiflyging 2012 skal arrangeres i Vikersund. Det ble klart under FIS-kongressen i Sør-Afrika torsdag.
— Takk alle sammen for at dere har tro på oss. Velkommen til Vikersund 2012, sa en fornøyd Håvard Orsteen, president i organisasjonskomiteen.
— Vi skal lage en folkefest av de sjelden for hoppere, frivillige, sponsorer og ikke minst publikum. I kveld skal vi feire skikkelig, både i Cape Town og hjemme i Vikersund. Dette har over 1200 fantastiske frivillige jobbet for i mange år. I kveld har alle virkelig fått lønn for strevet, skrøt Orsteen.
— Buskerud fylkeskommune har lagt ned både penger og innsats for at Vikersund og Modum skulle lykkes. Nå er vår kamp kronet med seier, sa fylkesvaraordfører Runolv Stegane (V).
Slo Harrachov
Tsjekkiske Harrachov var også søker, men Vikersund slo dem i VM-kampen. Presidenten mener et VM i 2012 har stor betydning for både Vikersund og rekrutteringen til norsk hoppsport.
— VM på hjemmebane vil helt sikkert inspirere mange små hoppere, samtidig som det gir Vikersund mulighet til gjøre bakkene for hoppere i alle aldre enda bedre, forklarte Orsteen.
Med VM-tildelingen kan Vikersunds delegasjon i Sør-Afrika reise hjem med hele seks renn i kofferten. I tillegg til de to VM-rennene i 2012 ble det tidligere denne uken klart at Vikersund skal arrangere fire renn i løpet av to dager til vinteren.
Mesterskapet om snaue fire år blir fjerde gang Vikersund arrangerer verdensmesterskap i vinterens råeste sport, skiflyging. Både i 1977, 1990 og 2000 var Modum-bygda vertskap for verdens beste hoppere.
Val di Fiemme for tredje gang
FIS-kongressen bestemte også torsdag at VM i nordiske grener 2013 skal arrangeres i Val di Fiemme, Italia. Det er tredje gang at et ski-VM skal gå av stabelen i den italienske alpedalen.
Schladming, Østerrike fikk alpin-VM, mens Voss fikk VM i fristil samme år.
VM i snowboard 2013 skal gå av stabelen i Stoneham, Canada. (©NTB)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**