Reguleringsplan for Hemmingstad gård til endelig behandling

Onsdagens bystyremøte handler i stor grad om reguleringer. en av saken som da skal behandles er reguleringsplanen for Hemmingstad gård. Planen har vært behandlet i planutvalget, og det ser nå ut for at det kan bli et positivt vedtak for reguleringen av dette området til boligformål.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Dette er en omfattende regulering, og den er tildels omstridt. Mange hadde ønsket en mindre grad av utnyttelse av området, men rammene for dette ble lagt gjennom forhandlinger med fylkesmannen i forbindelse med revideringen av kommuneplanen.

Fylkesmannen ønsket i utgangspunktet at området skulle ha 3 boenheter pr. dekar, men ble enige med kommunen om et gjennomsnitt på 2,5 boenheter pr. dekar. Reguleringsforslaget tar hensyn til dette og andre føringer som er lagt. Gjennom høringsrunden er det også kommet innspill i forhold til kulturminner i området og grøntområdene/friluftsområdene.

Naboene er bekymret for trafikksituasjonen, friområdene og skolesituasjonen. Det er et krav at skolesituasjonen blir løst før arbeidet i området igangsettes.

Planen legger opp til variert bebyggelse og har et gjennomgående grøntdrag fra vest mot øst. Dette vil gi muligheter for fri ferdsel gjennom området fram til akebakken og friområdet i øst. Venstre synes planen gir en god løsning ut fra kravene og rammene som ligger i kommuneplanen og støtter reguleringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**