Kunstgressbaner

De 800 fotballungdommene i aldersbestemte klasser fortjener bedre forhold. Venstre mener at anlegg av to kunstgressbaner er et viktig tiltak i ungdomsarbeidet i Frogn, og vi vil bevilge nødvendige midler på 2009-budsjettet. Vi er forundret over at flertallet i arbeidsgruppen ikke vil utrede Riggplassen — det alternativet som umiddelbart fremstår som mest fordelaktig.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

“Kunstgress-komiteen” har lagt stor vekt på et sambruk med fasilitetene på Frogn Videregående skole; parkering, dusj og garderober. Både Riggplassen og 3 alternative plasseringer i Frognmarka rundt Frogn Videregående Skole er blitt vurdert som akseptable hva bruksfunksjoner angår.
Anleggskostnadene på Riggplassen er anslått 2 millioner kroner lavere (8,7 mill) enn flertallets anbefalte alternativ øst for Frogn VGS (10,7 mill). Tomtekostnader er ikke utredet for noe alternativ.
Hva alternativet i Frognmarka vil koste, er usikkert. Fotballforbundets utreder er “veldig usikker på grunnforholdene ( ) For å få et sikkert estimat må det utføres grunnundersøkelser på området.”
Selv om man i dag vurderer én bane, vil Venstre sikre mulighet for utvidelser. Dette kan være enkelt og rimelig å få til på Riggplassen, men kan vanskelig tenkes der alternativet ligger.
Mens Riggplassen er akseptabel og konfliktfri hva angår miljø, medfører alle alternativ i Frognmarka rundt skolen motstand og meget skarpe reaksjoner, blant annet fra Frognmarkas Venner. Kartskissen viser at banen i Frognmarka vil tangere 50-meters-sonen mot Oppegårdstjernet, og i praksis overskride denne ved nødvendig bufferareal rundt banen ved anlegg og bruk.
Vegvesenet er kun kontaktet på et foreløpig og uforpliktende grunnlag. Svaret fra Vegvesenet tyder på mange misforståelser. Vegvesenet ber om en formell oversendelse av saken hvis kommunen ønsker videre behandling. Venstre ber om at Vegvesenet får saken formelt oversendt, slik at den kan vurderes ordentlig.
Venstre mener at begge de to alternativene må utredes ordentlig før saken legges frem for kommunestyret. Vi må kjenne til:
– kostnader ved grunnerverv
– grunnundersøkelser
– investerings- og driftskalkyler
– avklaringer med fylkeskommunen om sambruk og støtte til anlegg og drift.
Venstre forventer at en slik utredning vil vise at Riggplassen det klart beste alternativ hva angår økonomi, miljø og fremtidig utvidelsesmuligheter.

Terje Johansen
Frogn Venstre