Bedre fremkommelighet for bussen

I dagens formannskapsmøte ble det vedtatt å forlenge eksisterende kollektivfelt i Byåsveien. – Trondheim Venstre støtter alle tiltak som kan bedre fremkommeligheten for bussen, og dermed få ned reisetiden for passasjerene, og vi er derfor positive til tiltaket, sier bystyrerepresentant Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Buss

Dagens kollektivfelt blir med dette vedtaket forlenget fra krysset med Nyveibakken/Gamle Åsveg til krysset med Breidablikkvegen. – Innføringen av dette kollektivfeltet vil gi bedre flyt i trafikken og færre farlige situasjoner i forbindelse med feltskifter, sier Melby. – Samtidig er dette tiltaket positivt for syklistene, som vil føle seg tryggere når de sykler i et kollektivfelt med liten trafikkmengde framfor dagens situasjon der de enten må sykle sammen med biltrafikken eller på fortauet sammen med fotgjengerne, avslutter hun. I formannskapet var det bare Høyre og Frp som stemte mot forslaget.

Forslaget er en del av rapporten “Fremkommelighetsplan for Trondheim”, som inneholder en rekke forslag til tiltak for å redusere forsinkelser og fremkommelighetsproblemer for kollektivtrafikken, blant annet innføring av kollektivfelt på strekninger der det er behov for det. Venstre har lenge ment at det viktigste vi kan gjøre for å få flere til å reise kollektivt, er å satse på fremkommelighet. Derfor har også Bystyret tidligere i år vedtatt å innføre sammenhengende kollektivfelt til og fra sentrum i Elgeseter gate. Samlet sett vil disse tiltakene føre til at bussen kommer seg raskere frem i Trondheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**