Venstre frykter den sviktende rekrutteringen kan føre til enda større lærermangel i fremtiden.
– Det er et paradoks at vi har en regjering som går til det dramatisk skrittet å lovfeste frukt og grønt i skolen mens den største utfordringen i skolen akkurat nå er å få tak i flere og bedre lærere. Her er regjeringens prioritering i skolepolitikken riv ruskende gal, sier skolepolitisk talsmann i Venstre Odd Einar Dørum til Dagbladet idag.
Tall fra Utdanningsforbundet dokumenterer at halvparten av lærerne i den videregående skolen er over 50 år.I løpet av en tiårsperiode vil man derfor trolig måtte erstatte et ikke ubetydelig antall lærere i den videregående skolen. Det er høyst usikkert om antallet nyutdannede lærere vil kunne kompensere for disse utviklingstrekkene.
Nasjonal rekrutteringsplan
Dørum krever nå en nasjonal rekrutteringsplan for lærere.
– Statsrådsduoen Bård Vegard Solhjell og Tora Aasland mangler anbisjoner på vegne av norsk skole når de ikke evner å vise handlekraft mot den sviktende rekrutteringen til læreryrke. For Venstre er det uforståelig at regjeringen utvider skoledagen uten at man sørger for å ha på plass nok lærere, sier Dørum.
Kvalifiseringsstipend
Venstre mener staten må legge forholdene til rette for å få bl.a. flere økonomer og ingeniører til å bli lærere.
– De har kompetanse som skolen kan trenge.Men nye yrkesgrupper trenger selvfølgelig pedagogisk tilleggsutdanning, før de kan jobbe som lærere. Her mener vi staten kan bidra gjennom å utbetale stipender for å ta tilleggsutdanning innenfor pedagogikk, sier Dørum.
Det er åpenbart et behov for en nasjonal og helhetlig plan for å rekruttere nye lærere, og i større grad beholde eldre lærere.
Rekrutteringstiltak
Dørum vil derfor ha en egen rekrutteringsplan for lærere basert på følgende 4 punkt:
1. Rekruttering av lærere fra andre relevante yrker: Etablere særskilte pedagogiske kvalifiseringsstipend .
2. Tiltak for å styrke og sikre kompetansen hos lærere: Systematisk kompetanseheving er noe av det viktigste man kan gjøre for å beholde gode lærere og sikre kompetanse det er behov for i skolen. Innføre et kompetanseår for lærere i grunn- og videregående skole.
3. Rekruttering av nye lærere: Gjøre læreryrket mer attraktivt og dermed få flere til å velge å bli lærere. Endre og utvide allmennlærerutdanningen til fem år.
4. Seniortiltak for å beholde verdifull kompetanse i skolen: Ifølge tall fra Utdanningsforbundets medlemspanel ønsker så mange som tre av fire lærere å arbeide etter fylte 60 år, men mange opplever at det i liten grad legges til rette for dette.