Vil ha miljøvennlig oppvarming nå!

En ny undersøkelse fra SSB viser at oppvarming av hus står for 70% av svevestøvet i Drammen. – Dette viser at vårt forslag om opprettelsen av et ENØK-fond i Drammen er et av de viktigste miljøtiltakene vi kan innføre sier gruppeleder i Drammen Venstre Asgeir Osnes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

SSB sin undersøkelse angående kildene til svevestøv viser hvor viktig det er å få miljøpolitikken tilbake på dagsordenen i Drammen. På initiativ fra Drammen Venstre er komiteen for byutvikling og kultur og administrasjonen i full gang med å lage en ny miljø- og klimaplan for Drammen. Dette er et stort og omfattende arbeid, fordi vi ønsker en bred og ambisiøs plan. Drammen skal bli Norges miljøhovedstad. Dette vedtok flertallspartiene i forbindelse med budsjettbehandlingen i november.

Venstres gruppeleder Asgeir Osnes sitter i sakslederutvalget for miljø- og klimaplanen.

Varmepumpe

Foto: Gjesdal Venstre

I samme budsjettvedtak fikk Venstre gjennomslag for at opprettelsen av et lokalt ENØK-fond skal utredes. Fondet skal nettopp sørge for en økonomisk stimulans til de som har gamle ved-, olje- og parafinovner, til å bytte ut disse med mer miljøvennlig oppvarming! Dette er en ordning bl.a. Oslo, Trondheim og Bergen har hatt stor suksess med. Det er mange som ikke har råd til den investeringen det er å bytte til miljøvennlig oppvarming selv om man tjener på det over tid. Derfor er en slik støtteordning nødvendig, og Venstre vil presse hardt på for at denne saken skal komme opp så snart som det overhodet er mulig!

Drammen har tidligere hatt en lignende ordning angående piggdekk som gjennom vegslitasje genererer svevestøv. Gjennom denne ordningen fikk man et tilskudd på kr 250,- per dekk dersom man gikk fra piggdekk til piggfrie dekk. Venstre ønsker at dette tas opp igjen, gjerne som en del av et slikt enøk- eller miljøfond!

Asgeir Osnes

Foto: Asgeir Osnes

Asgeir Osnes
Gruppeleder Drammen Venstre