Bystyret: Klimaplan for Haugesund kommune

Når bystyret samles til møte den 28. mai skal det ta stilling til et forslag om oppstart av arbeidet med en energi- og klimaplan for Haugesund kommune. Arbeidet med denne planen skal startes i løpet av første halvår i år, og det blir satt av 80 000 kroner til formålet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Marit Wikstrøm

I tillegg til den kommunale bevilgningen søkes det også om 100 000 kroner fra Enova til dette arbeidet. Arbeidet vil foregå med utvalg for natur- og miljøforvaltning som styringsgruppe. Rådmannen oppretter en prosjektgruppe der blant annet kommunens egne folk deltar sammen med representanter for Eta AS.

Det legges opp til at framdriften av arbeidet med en egen klimaplan for Haugesund skal foregå parallelt med tilsvarende arbeid for fylket. Også Karmøy kommune har lagt opp til tilsvarende framdrift. Det betyr at den endelige klimaplanen skal behandles i løpet av første halvår 2009.

Venstre støtter arbeidet med en egen klimaplan for Haugesund. Samtidig har vi blant annet i formannskapet pekt på at det også vil være ønskelig å samordne denne med regionale planer. Ikke minst vil dette være viktig med tanke på bedring av kollektivtransporten, noe som er nødvendig for å redusere utslippene fra transportsektoren.

Venstres Marit Wikstrøm er nestleder i utvalget for natur- og miljøforvaltning, og Venstre vil ta aktivt del i arbeidet med å utforme en helhetlig og grundig plan for reduksjon av klimagassutslipp lokalt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**