– Tilgi ikke, de vet hva de gjør!

Noen tanker i et meningsinnlegg om seismikkskytingen som nå pågår i matfatet vårt fra bystyrerepresentanten i Bodø, Terje Cruickshank

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Tilgi ikke, de vet hva de gjør!

Klaus Hagerup skrev noen vettuge ord en gang som Sverre Kjeldsberg satt melodi til. Ellinors vise starter med "Ka e det som æ drømme om…." og vi blir med i en drøm, en drøm om en ny tid, nye verdier, nye tanker, medmenneskelighet — og ikke minst "Ei ny tid kommer sjøl om fjellan står, og det bli like fint å jobbe som å danse".

Jorda

Foto: Microsoft

Går det ann? Kan verden bli perfekt sjøl om fjellan står? Kan vi bevare vår biologiske mangfold og natur samtidig som verden går videre?

Det finnes to veier til rikdom. Den lokale kortsiktige ressurstømmende og den globale langsiktige bærekraftige. Er det forskjell mellom disse? For dagens generasjon tyder handlingsmønstret på at svaret er nei. Vi iver etter å tømme og forsøple Moderjords ressurser. Vi skaper ikke glede og lykke, men fiktiv kortsiktig velstand på bekostning av uopprettelige naturinngrep. Denne sosialdemokratiske grådighet har ikke livets rett og vil ende, men det triste er at de river fjellene som siste krampetak. Ettergenerasjonens muligheter for bærekraftig verdiskapning gjennom kunnskapsrik forvaltning brennes opp — og vi gjør det med fullt overlegg og kunnskap om vår galskap.

I sosialdemokratisk grådighetsånd sprenger vi med lydkanoner i matfatet slik at dette tømmes. Hvorfor? For å starte oljeborring etter en olje vi som nasjon ikke behøver — vi bruker 4% av oljens verdiskapning nasjonalt (det samme som det menneskene utnytter av hjernekraftens potensiale), resten plasserer vi et market som har tydelige sykdomstegn — basert på kortsiktig ressurstømmende rikdomsskapning. Altså leker vi med bomber i matfatet, plasserer verdiene i søppel og hyller Jante-kulturen. Skal man le eller gråte?

vannfall

Foto: national geographic society

Min drøm er en liberal framtid, grunnlagt på en sterk tillit til menneskenes skaperkraft. Alle har ansvar for hverandre og for å sikre at kommende generasjoner har samme muligheter til frihetsutfoldelse som oss. Vi plikter å hjelpe andre med å sikre forutsetningene for frie liv, blant annet gjennom å bygge sterke felles institusjoner, ved å bekjempe fattigdom og ved å respektere naturens egenverdi og bærekraft.

Terje Cruickshank
Bystyrerepresentant for Bodø Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**