Hvorfor Huken-tunnel er uaktuell

Oslo veis plan å sprenge tunnel fra Huken pukkverk til Grorud er miljøpolitisk uaktuell, men også helt unødvendig. Venstre har hele tiden ment at driften i pukkverket må stoppe, ikke utvide, skriver Linn Beate Kaald Thoresen i Aftenposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Linn Beate Kaald Thoresen

Foto: Rannveig E. Bergerød Aase

Pukkverksdriften i Huken er problematisk på grunn av tungtrafikk, støv, støy, sprengninger og asfaltstank i nærmiljøet. Dessuten eksisterer det fortsatt usikkerhet når det gjelder driftens konsekvenser for grunnvannet i området.
Oslo Vei har konsesjon for å drive i pukkverket til 2021, og intensjonen med å lage tunnel er angivelig for å skjerme Ammerudveien, Hukenveien og Bergensveien for lastebiltrafikk. Samtidig så er det klart at Oslo vei ønsker ny konsesjon til 2051.
Venstre er imot å utvide konsesjonen, og det er derfor vi mener at en tunnel er unødvendig. Et så massivt inngrep i naturen gjøres ikke bare for noen få år, men er selvfølgelig å legge til rette for drift "til evig tid". Å si ja til det ville være å svikte miljøet og å svikte de som skal vokse opp på det nye Grorud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**