Prioriterer ikke bedre lærere!

Fra neste skoleår skal skolehverdagen for de minste økes med antall timer, men ingen satsing på kompetanseheving for lærerne. Vi i Venstre vil prioritere et lærerløft, ikke heldagsskole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tavle

Vi som er lokalpolitikere vet hvor innsatsen for å heve kunnskapsnivået blant elevene skal settes inn. Regjeringa med SV i spissen satser på lange skoledager uten innhold, men man blir ikke bedre til å lese, regne og skrive med dette. Noen må lære dem dette, og det er det bare kompetente og motiverte lærere som kan bidra med. I Trondheim koster en utvidelse av skoledagen 18 mill. i et skoleår. Disse pengene burde vært brukt til frikjøp for lærere som vil øke kompetansen.

Selv om flertallet i Trondheim har stemt imot å bruke penger på lærerløft, så håper vi at denne saken vil få en bedre mottakelse rundt omkring i andre kommuner i Sør-Trøndelag. Fylkeskommunen er igang med en utredning om kompetanseår, og i flere kommuner vil Venstre nå fremme forslag om tiltak rettet mot å øke lærernes kompetanse. Når ikke regjeringa vil prioritere dette, får vi gjøre prioriteringene lokalt.

Jon Gunnes
Fylkesleder, Sør-Trøndelag Venstre