Endelig flyskole ved UiT

Venstre er særdeles fornøyd med at flyskolen endelig er finansiert som bachelor i luftfartsfag ved UiT. Som det går fram av arkivene på websidene til Troms og Målselv Venstre, har det vært lagt ned en del engasjement i denne saka. Vidkunn Haugli har også bidratt i styret i NAC.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Dørum Haugli Sollied

-Ikke vent på ESA, sa Roar Sollied (V) i en uttalelse 1. april i år. Han oppfordret deretter Odd Einar Dørum til å stille spørsmål til Statsråd Aasland om flyskolefinansieringen, og i det skriftlige svaret antydet Aasland det som endelig kommer: At “eventuelle vurderinger fra ESA vil være av en mer uformell karakter.” Saka lå dermed til avgjørelse hos departementet.

Det har vært mange runder i partiene med denne saka, sier Sollied. Det har ikke bare dreid seg om en videreføring av flyskolen NAC på Bardufoss, men også om vi skal ha en offentlig finansiert pilotskole i landet. Det har vært vist til at en rekke andre land i Europa allerede har offentlig finansierte flyskoler, så det burde ikke være noen hindring. -Og ESA kan bare glemme de to innsigelsene. Den ene er foreldet siden NAC er nedlagt, og den andre, om at Staten ikke skal kunne drive noe som private driver, er bare fjollet, sier Sollied.

Venstre gratulerer UiT, Målselv, Fylkeskommunen og alle som har jobba for å få videreført Norwegian Aviation College i et bachelorprogram!

Og takk til statsråden, som skar gjennom!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**